Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Ett par gånger i historien har Volkswagen gett allt för att revolutionera. Första gången det skedde var med Volkswagen Typ 1, i folkmun kallad Bubblan eller Skalbaggen. Målet var då att skapa en enkel folkbil för alla.

Planerna på Typ 1 togs fram innan andra världskrigets utbrott, men det var först efter kriget 1945 som tillverkningen tog fart. 1975 hade man tillverkat 15 miljoner bilar och tagit tronen från Ford Model T som världens mest sålda bil. Totalt blev det 22 miljoner bilar innan modellen lades ner 2002.

1974 kom nästa stora satsning från Volkswagen. En enkel och kompakt bil som skulle tilltala de flesta. En bil som uppfyllde de flesta behoven. Volkswagen lanserade Volkswagen Golf. Modellen blev en framgång och till dagens datum har man sålt 35 miljoner Golf, eller ungefär 2 000 bilar om dagen.

Volkswagens tredje storsatsning – elbilen ID.3

Snart är det dags igen. Volkswagen ger allt en tredje gång. Denna gången är det med den helelektriska plattformen MEB och först ut är Volkswagen ID.3. Trean i namnet återspeglar just att det är bil tre i samma storsatsning som Typ 1 och Golf. Volkswagen ID.3 har tydlig målsättning.

Bästa bilen för dagliga ändamål

Volkswagen ID.3

Elbilen är framtagen under samma principer som Typ 1 och Golf. Det ska vara den bästa bilen för dagligt användande. I grundutförande är den sober nog för att tilltala farmor och med extra utrustningspaket blir den tuff nog att tilltala den yngre målgruppen.

ID.3 kommer i flera olika prestandanivåer, med en räckvidd på antingen 330, 420 eller 550 kilometer. Med största motorn får man upp uppåt 204 hästkrafter vilket kommer att skapa en pigg liten bil. Flexibiliteten ger också ett instegspris för flera plånböcker. Vid leveransstarten i höst kostar lanseringsmodellen med mellanbatteriet från 420 000 kronor i grundutförande. Längre fram kommer en instegsmodell från 350 000 kronor.

Jämfört med en av Sveriges mest sålda elbilar, Renault Zoe så håller sig Volkswagen ID.3 1 ST, men också den lägre prissatta instegsmodellen, omkring både prisklass och räckviddsmässigt inom samma nivå som Zoe. Med det i åtanke så är ID.3 både rymligare, nyare och bättre utrustad.

Volkswagen ID.3 gör tekniken till vardag

Med Volkswagen ID.3 kommer också ny och modern teknik som ska underlätta körningen. Tillval som projicerar information framför föraren i rutan ska ge information om bilen, färdväg och annat nyttigt. Funktioner som vanligtvis tillhör betydligt dyrare segment klättrar ner till nivåer för mer vanliga bilar i och med Volkswagen ID.3.

Volkswagen lanserar också ID Light. En ljusslinga som kommunicerar med föraren för att upplysa om färdväg eller andra faror. Röststyrning ska tillåta att föraren interagerar med bilen utan att behöva ta händerna från ratten.

Kommer Volkswagen ID.3 lyckas?

Om Volkswagen är duktiga på något så är det att leverera bilar i volym. Det är precis det hela Volkswagens verksamhet bygger på. Med miljontals och åter miljontals bilar leverade årligen är siktet så klart satt högt.

I höst är det upp till bevis. Volkswagen kämpar hårt med att leverera ut de första Volkswagen ID.3 i september. Det talas om storskaliga och koordinerade leveranser för att snabbt få ut många bilar samtidigt. På kort tid kommer elbilen synas på vägarna vilket så klart skapar en kraftig psykologisk effekt.

Undertecknad hoppas så klart att snart kunna sätta tänderna i ett eget exemplar för utförlig granskning. Mest avgörande kommer ändå de nyblivna ID.3-ägarnas första intryck att vara.

Vid en succé kommer Volkswagen att bli en minst lika viktig och stor drake som Tesla. Tesla leder väger för elbilen och kommer fortsätta göra det för att ge oss spektakulära elbilar. Volkswagen ID.3 kan i sin enkelhet ge oss en standardiserad elbil av Bubbla eller Golf-karaktär. Om allt vill väl.