Så satsar BMW på elbilar – tre steg till räckvidd som en bil med förbränningsmotor

Inom tio år räknar BMW med att hälften av den globala bilförsäljningen kommer bestå av elbilar. BMW delar in omställningen i tre faser. Den första fasen är redan inledd.

I den fasen ryms BMW:s i-projekt med bland annat första elbilen BMW i3 men också flera andra modeller som rullas ut i år. Bland annat BMW i4 och BMW iX3. I den andra fasen tillkommer möjligheten till att välja drivlina. Allt från förbränningsmotor till helt elektriskt i en och samma modell.

Till 2023 kommer det mynna ut i ett dussintal helt elektriska modeller. Det kommer då finnas minst en elektrisk modell i omkring 90 procent av BMW:s alla modellgrupper. BMW räknar med att försäljningen av hel elektriska bilar kommer öka med över 50 procent tills dess att andra fasen når sin topp 2025. I siffror kommer det innebära omkring två miljoner levererade elbilar världen över.

2025: Räckvidd och pris som en bil med förbränningsmotor

Efter 2025 startar den tredje fasen. Modellutbudet anpassas efter nästa generations elbilar under namnet Neue Klasse (nya klassen). De nya elbilarna består av tre beståndsdelar. Dessa delar är en ny IT- och mjukvaruarkitektur, elektriska drivlinor och batterier; och ett fördjupat fokus på hållbarhet.

Vi kommer att få se fordon med en ny aerodynamisk design och nya proportioner som ska ge generösa interiörutrymmen. Tillsammans med en ny battericell ska det ge minskad elförbrukning. Målsättningen är att elbilarna ska matcha både räckvidd och kostnaden hos BMW:s bilar med förbränningsmotor.

Dessutom ska elbilarna blir ännu mer hållbara med ett stort fokus på återvinning. Tillverkningen av elbilar ska i större utsträckning ske med återvunnet material. De ska också återvinnas i högre utsträckning.

– Vår ambition är att den ”grönaste” elbilen på marknaden ska komma från BMW, säger styrelseordförande Oliver Zipse i ett pressmeddelande.

Till 2030 räknar BMW med att minst hälften av bilförsäljningen kommer att bestå av elbilar. På sikt kommer vissa segment enbart bestå av helelektriska modeller. Om tio år räknar BMW med att ha omkring tio miljoner elbilar ute på vägarna.

Mini som är en del av BMW kommer också ingå i omställningen. Efter 2025 kommer Mini inte lansera några fler bilar med förbränningsmotor. Till 2027 är bedömningen att mer än hälften av alla Mini kommer vara elbilar, och till 2030 ska Mini var helt elektriskt.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.