Så mycket ”gratisenergi” hämtar elbilar i nedförsbacken

Att elbilarna kan använda elmotorerna för att skörda energi från bilens rörelseenergi när den rullar ner för en backe eller bromsar in är något helt unikt för just elbilar. Det gör elbilarna mer energieffektiva och kan ha en betydande inverkan på räckvidden. Men hur mycket varierar mellan olika bilar.

Tyska ADAC har satt tre elbilar på prov, för att se hur mycket energi bilarna kan hämta tillbaka, och för att reda ut varför det är sådana skillnader. ADAC gav sig helt enkelt ut i de tyska alperna för att prova. De tre testbilarna fick köra en 5,5 kilometer lång sträcka mellan Kochel och Walchensees med lutningar på upp till 10 grader.

Först kördes bilarna uppåt, för att sedan köra ner igen – och utifrån det kunde ADAC beräkna bilarnas förmåga att återhämta energi. De tre bilarna var:

  • Dacia Spring Extreme 65: 33 kW | 1180 kg | Framhjulsdrift
  • Tesla Model Y Long Range: 387 kW | 2186 kg | fyrhjulsdrift
  • BMW i7 xDrive 60: 400 kW | 2830 kg | fyrhjulsdrift

Resultat av ADAC-mätningarna visar att Dacia Spring kunde återvinna 35 procent av den energin den använde för att köra upp för backen när den sedan gav sig ner igen. Teslan återvann 40 procent och BMW:n hela 50 procent.

Anledningen till att Dacian återhämtade minst kan förklaras med dess förhållandevis låga vikt och motorgeneratorns prestanda. Den lätta bilen med sin lilla motor laddar batteriet med maximalt 15,9 kW vid nedförskörningen.

Den betydligt tyngre Tesla Model Y med sina två motorer når en topp på 52,7 kW och BMW i7 som också har två motorer når 55,1 kW i ”åter-laddeffekt” när den rullade nedåt. Det är högre än vad Dacia Spring klarar vid en snabbladdare.

Dacia SpringTesla Model YBMW i7
Förbrukning upp26,35 kWh
/100 km
48,74 kWh
/100 km
59,34 kWh
/100 km
Förbrukning ner– 7,05 kWh
/ 100 km
-17,6 kWh
/100 km
-26,27 kWh
/100 km
Återvunnen mängdca. 35 %ca. 40 %ca. 50 %
WLTP-förbrukning14,5 kWh
/100 km
16,9 kWh
/100 km
18,5 kWh
/100 km

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.