När en modern elbil rullar nedför en backe och använder motorerna för att bromsa kan den återvinna bromskraften som ny energi till batteriet. Nu sätter Norska elbilsföreningen det på prov med fyra elbilar ned för branta Måbödalen i Norge.
De fyra elbilarna som deltog i utmaningen var Ford Capri, Xpeng G6, Hyundai IONIQ 5 och Tesla Model Y. Sträckan är 10 kilometer lång med en höjdskillnad på 600 meter. Alla bilarna höll en medelhastighet runt 60 km/h i testet.
– Vi ska se hur mycket de fyra bilarna klarar att regenerera ner för de flera hundra höjdmetrarna. Sedan gör vi om det utan regenerering för att se hur mycket energi som försvinner ut i tomma intet, berättar Ståle Frydenlund, testansvarig på Norsk elbilsföreningen.
Vid båda försöken gick samtliga elbilar plus energimässigt och kunde lägga på ett par procent på energimätaren. Men i valet med aktivt nyttjande av bilens högsta regenerering och minimalt användande av bromsarna blev energiåterföringen som störst.
Högsta regenerering | Ingen/Lägsta regenerering | |
Ford Capri | +2,51 kWh | + 2,25kWh |
Hyundai Ioniq 5 | +2,36 kWh | +2,14kWh |
Xpeng G6 | +2,58 kWh | +2,27 kWh |
Tesla Mode Y | +2,64 kWh | – |
Fotnot: Tesla saknar möjligheten att stänga av eller minska regenerering och deltog därför endast i en av etapperna.
Kommentera