För ett tag sedan gjorde Tesla det enklare att testa batterihälsan på sin elbil. Det genom ett inbyggt batteritest som finns att nå direkt på bilens pekskärm. En smidig och transparent lösning för att få koll på batteriets kapacitet.
Testet går till som så att det laddar ur högvoltsbatteriet helt och hållet, och sedan laddas det upp till 100 procent. Efter det får man en siffra på hur mycket batterikapacitet som återstår.
Jag satte testet på prov
Det var väldigt enkelt att hitta batteritestet under servicemenyn, och tydligt vilka villkor som behövde uppfyllas för att kunna påbörja testet. Bland annat måste batterinivån ligga på under 20 procent och bilen måste vara ansluten till en AC-laddare som kan leverera minst 5 kW. Testet tog ungefär 12 timmar att genomföra.
Min fyra år gamla Tesla Model 3 Long Range med omkring 7800 mil på mätaren gav väl inte direkt något imponerande resultat, även om testet påstod att det är inom det normala.

Resultatet visar på en återstående batterikapacitet på 86 procent. Det är under genomsnittet enligt Teslas rapporter över batteridegradering för hela fordonsflottan av Model 3/Y.

Jag jämförde dessutom mitt resultat med ett par andra Model 3-ägare i Sverige och min Model 3 är tydligt avvikande:
- Tesla Model 3 Long Range (2020) med 12 300 mil hade 91%.
- Tesla Model 3 Performance med 10 000 mil hade 91%.
- Tesla Model 3 (2021) med 7700 mil hade 94%.
- Tesla Model 3 Long Range (2022) med 9000 mil hade 95%.
- Tesla Model 3 (2020) med 17 000 mil hade 91%.
- Tesla Model SR+ (2021) med 10 460 mil hade 85%.
- Tesla Model 3 (2019) med 8200 mil hade 86%.
Oberoende tester i del 2
För att vidare förstå åldrandet av batteriet kommer min bil med hjälp av en branschkollega genomgå två oberoende batteritester. Det blir också en möjlighet att validera Teslas batteritest. Ett reportage om det kommer längre fram.
Framöver kommer det också bli intressant att fortsätta följa utvecklingen av batteriet på lång sikt under de kommande åren. Har degraderingen i mitt batteri stabiliserat sig nu, eller kommer batteriet fortsätta att tappa kapacitet? Kommer jag behöva byta batteriet? Spänningen är olidlig.
Än så länge har den avtagande batterikapaciteten inte märkts av vid verklig användning. Jag klarar fortfarande de längre sträckorna som jag kör regelbundet utan något extra laddstopp och det var mitt krav när jag köpte bilen för fyra år sedan.
Håll utkik efter del två efter sommmaren.
















Kommentera