Under första halvan av 2024 har det sålts 4 590 947 elbilar i världen, en ökning med 12,4 procent jämfört med samma period förra året. Störst är den kinesiska marknaden som stod för mer än hälften av alla elbilar.
I Kina har det sålts 2 508 006 helelektriska bilar under första halvan av året, vilket ger en ökning på 13,5 procent mot föregående år. Statistiken visar också att runt en av fyra nya bilar i landet är en elbil.
Den andra största marknaden är Europa där det under första halvåret såldes 954 094 elbilar. Ökningen är +1,6% jämfört med samma period förra året. I Europa är en av sju nya bilar en elbil. Den tyska marknaden, som är den största fordonsmarknaden i Europa, hade en rejält dämpande effekt på den totala elbilsförsäljningen i regionen efter att landet slopade sina subventioner vid årsskiftet.
Marknad | Antal | Förändring |
---|---|---|
Globalt | 4 590 947 | +12.4% |
Kina | 2 508 006 | +13.5% |
Europa | 954 094 | +1.6% |
USA | 599 694 | +7.4% |
Övriga världen | 529 153 | +40.1% |
Utan Tyskland hade Europa haft en ökning på 7,2% och därmed följt samma utvecklingstakt som USA som är den tredje största marknaden med 599 694 levererar elbilar under första halvan av detta året.
Dessa elbilarna säljer bäst

På marknaderna Kina, Europa och USA finns samma toppsäljare på förstaplatsen. Det är Tesla Model Y som helt enkelt säljer bäst på alla tre marknaderna.
Europas mest sålda elbilar under H1 2024:
- Tesla Model Y: 102 730
- Tesla Model 3: 60 403
- Volvo EX30: 39 652.
USAs mest sålda elbilar under H1 2024:
- Tesla Model Y: 198 030
- Tesla Model 3: 73 552
- Ford Mustang Mach-E: 22 234.
Kinas mest sålda elbilar under H1 2024:
- Tesla Model Y: 210 817
- BYD Seagull: 172 017
- BYD Yuan Plus (Atto 3): 118 303.
Samtliga marknaderna kännetecknas av en viss lokalpatriotism. I Europa har Volvo seglat upp på en tredjeplats, samtidigt som det i USA är amerikanska Ford som tar tredjeplatsen (vid sidan av amerikanska Tesla då givetvis). I Kina är det kinesiska BYD som knipit plats två och tre i försäljningstoppen.
En intressant punkt är att Tesla Model Y som är etta på samtliga tre marknaderna också har en lokal produktion på de tre marknaderna. Något som håller nere de logistiska kostnaderna.
En annan iakttagelse är förhållandet mellan första- och andraplatsen. Endast i Kina är gapet mellan dessa två placeringarna förhållandevis litet. BYD Seagull är en kompakt elbil som sticker ut med ett lågt pris på runt 100 000 kronor i Kina, eller ungefär en tredjedel av Teslan.
En motsvarande billig elbil till BYD Seagull finns inte på det andra marknaderna idag men skulle antagligen vara efterlängtat och förändra topplistorna rejält. De hade antagligen också gjort at Europa hade kunnat se en försäljningsutveckling mer snarlik den i Kina.
Kommentera