Nyligen genomförde norska NAF ett omfattande räckviddstest på 24 nya elbilar, där Polestar 3 korades som vinnare. Nu har tyska bilorganisationen ADAC också valt ut ett gäng elbilar och genomfört sitt eget räckviddstest.
Till skillnad från det norska testet som gick på riktigt vägar valde tyskarna att simulera sitt test i ett laboratorium. ADAC valde 25 elbilar som har en räckvidd på mellan 500 och 800 kilometer (WLTP) och ”körde” dessa på en sträcka motsvarande en resa från München till Berlin vilket innebär 582 kilometer.
Simuleringen motsvarade en riktig resa på sträckan och inkluderar allt från lutningar och realistiska trafikförhållanden. Alla fordonen fick färdas i exakt samma hastighet och hade samma ”trafikförutsättningar” samt vind- och väderlek.
Bilarna följde den rekommenderade maxhastigheten på 130 km/h vilket resulterade i en medelhastighet på 111 km/h och en ren körtid på fem timmar och 15 minuter. Temperaturen utanför bilen var noll grader, och inne i bil var det bekvämt.
Vinnaren i testet blev Mercedes EQS som klarade hela sträckan utan ett enda laddstopp. EQS fick en beräknad räckvidd på 600 kilometer. Bilen hade alltså då 18 kilometer kvar vid ”ankomsten i Berlin”. Vinsten är delvis på grund av det stora batteriet på 118 kWh, men EQS var också den elbil med lägst förbrukning i testet. ADAC hyllar bilens goda aerodynamik, låga rullmotstånd och effektiva temperaturhantering.
Sju elbilar krävde bara ett laddstopp, medan nio fordon krävde två stopp. Åtta av de testade bilarna krävde tre laddstopp för att nå mållinjen.
Kommentera