Så blir Rivians teknik grunden i nya elbilar från Volkswagen

Volkswagen ID. Every1 och Rivian R2 blir nära släkt.

När Volkswagen investerade miljardbelopp i ett nytt samriskbolag med amerikanska elbilstillverkaren Rivian var det många som såg det som ett genidrag. Det var en överenskommelse där båda företagen kom ut som vinnare.

Volkswagen fick tillgång till Rivians moderna zonarkitektur och mjukvaruplattform, samtidigt som Rivian säkrade både kapital och tid till sina kommande elbilar, och framför allt Rivian R2.

Mjukvaruutvecklingen hos Volkswagen har kantats med problem. Företagets egna mjukvaruenheten CARIAD har orsakat förseningar för flera elbilsmodeller inom Porsche och Audi. Rivian har å sin sida tampats med att nå lönsamhet, även om det nu går i rätt riktning.

Volkswagens investering har gjort det möjligt för Rivian att förbereda sin fabrik för produktionsstarten av Rivian R2 under 2026.

Rivian lägger grunden för framtida VW

En nyckelperson i samarbetet är Rivians mjukvaruchef Wassym Bensaid. Han har utsetts till med-VD för det gemensamma samriskbolaget. Han ansvarar för den tekniska plattformen i Rivians elbilar och för användarupplevelsen, inklusive uppdateringar och mjukvaran i företagets laddnätverk.

– R2 är plattformen som faktiskt kommer att ligga till grund för alla framtida elbilsprodukter hos Volkswagen, säger Bensaid i en intervju med Yahoo Finance.

Wassym Bensaid, mjukvaruchef på Rivian.

– Så det är verkligen den här modulära, skalbara teknologiplattformen som vi kommer att ta med oss till Volkswagens bilmärken och vi kommer att göra det på ett sätt som fortfarande låter varje varumärke uttrycka sin egen identitet, fortsätter Bensaid.

Tanken är att tekniken ska fungera som en färdig lösning som Volkswagen enkelt ska kunna bygga vidare på. Först ut att nyttja tekniken är den kommande produktionsversionen av konceptet ID. Every1. På sikt kommer också Skoda och Audi använda tekniken.

VW ID. Every1 kommer använda Rivian-teknik.

– Varje varumärke kommer att ha sitt eget användargränssnitt, sitt eget utseende och känsla. Varje varumärke kommer att ha sin egen fjädringsinställning, men under ytan kommer fordonen att optimeras utifrån samma teknologiska och mjukvarumässiga arkitektur, förklarar Bensaid.

Största prioritet inom Rivian idag är att få ut Rivian R2 på marknaden i tid. Detta ska bli märkets nya volymmodell och en väg framåt till lönsamhet.

Rivian R2.

Leveranserna ska starta kort efter produktionsstarten under första halvan nästa år. Bensaid beskriver R2 som en stor teknisk vidareutveckling av märkets tidigare elbil R1-serien, byggd på en visdom av erfarenheter.

– Alla väntar på R2, alla är exalterade över R2. Det är absolut kundens högsta prioritet, avslutar Bensaid.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.