Så kommer Lexus ES prestera som elbil

Lexus ES.

Strax innan sommaren presenterade Lexus den åttonde generationen av Lexus ES. Med det blev det klart att den också kommer som elbil. Nu får vi nya uppgifter om räckvidd, batteristorlek och annan prestanda.

Klart är att den helt elektriska Lexus ES kommer erbjudas i två alternativ. En framhjulsdriven basmodell ES 350e som får ett batteri på 77 kWh och en motoreffekt på 165 kW (224 hk). Denna ska klara sprinten 0 till 100 km/h på 8,2 sekunder.

För den som söker mer kraft kommer också den fyrhjulsdrivna varianten ES 500e. Denna får en total motoreffekt på 252 kW (343 hk). Sprinten 0 till 100 km/h avverkas på 5,7 sekunder. Batteriet i denna är på 75 kWh.

Räckvidden på en laddning ska vara upp till 600 kilometer. Vid en snabbladdare på 150 kW ska det vara möjligt att ladda 10 till 80 procent på 30 minuter under optimala temperaturer (25 °C). Vid nollgradigt utökas laddningstiden till omkring 40 minuter och vid tio minusgrader anger Lexus 60 minuter.

Nya ES bygger på en omarbetad GA-K-plattform som ger en större interiör och förbättrad komfort, bland annat genom längre benutrymme och högre kaross. Det blir en stor bil med en längd på hela 5140 mm, en bredd på 1920 mm och höjd på 1560 mm. Hjulbasen är på 2950 mm.

Fjädringssystemet har uppgraderats med multilänkar bak för bättre väghållning. Kupén har fått en modern digital förarmiljö med en 12,3-tums förardisplay och en 14-tums multimedieskärm med ruttplanerare för laddstopp och batteriförvärmning.

Försäljningsstart i Europa planerad till våren 2026.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Har följt utvecklingen av elbilar sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.