Så kan Volkswagen Up komma tillbaka som VW:s billigaste elbil

Den minsta och billigaste elbilen som Volkswagen tydligt kommunicerat framåt är konceptet Volkswagen ID. 2all som ska komma om två år med ett pris under 25 000 euro. Men det finns också ett utrymme för en ännu mindre modell, och till och från har Volkswagen ibland vagt insinuerat att något sådant kan vara på gång.

Det skulle kunna vara en Volkswagen ID.1 och då något som kanske förknippas med den tidigare stadselbilen Volkswagen e-Up. Nu har Kai Grünitz, ansvarig för teknisk utveckling i Volkswagens ledningsgrupp gett lite nya detaljer om den möjliga instegsmodellen.

– ID.1 kommer att vara nära Up när det gäller användningsområdet för den bilen. Det finns inte så många möjligheter att designa ett litet fordon för städer sett till hur de ser ut. Det blir en bil som passar in i Volkswagens design-DNA och funktionalitets-DNA men till ett lägre pris, sade Kai Grünitz.

Kai Grünitz fortsatte sedan berätta att Volkswagen måste lansera mindre och prismässigt överkomligare elbilar för att locka en bredare kundbas. De mindre elbilarna måste inte vara några vinstmaskiner så länge som de fungerar som en igång till varumärket, och leder till att kunden senare i livet köper en större och dyrare Volkswagen.

– Det är därför vi satsar på 25 000 euro för ID. 2all och att vi i utvecklingsfasen investerade i ett fordon under 20 000 euro. Vi måste gå i den riktningen för att övertyga våra kunder om att elbilar är det rätta, fortsatte Kai.

Bort med onödig teknik

Det finns många sätt att få ner priserna ytterligare, enligt Kai. Den här prisklassen ställer helt andra krav, och här kan Volkswagen skala bort all avancerad teknik som varken behövs eller efterfrågas i den här klassen.

– Du kanske kan ta med din egen mobila enhet i den här bilen istället för att ha ett enormt infotainmentsystem eller något liknande, sa Kai Grünitz.

En liknande tanke demonstrerade Volkswagen i sitt koncept ID. Life som visades upp för fyra år sedan. Det konceptet väntades då bli ID.2 men slopades och ersattes sedan av Volkswagen ID. 2all.

Elbilar i det här segmentet kommer inte heller behöva stora batterier eller ledande snabbladdningsteknik. Det är ingen bil som kommer att rulla ”tusentals kilometer på en motorväg”. Ett mindre batteri kommer vara fullt tillräckligt för de lokala resorna som den här bilen kommer användas för.

Introduktionen av den här mindre basmodellen kommer bli aktuell ”ett par år före slutet på detta årtiondet” enligt Kai.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.