Så kan nya bonusen till elbilar bli: 70 000 kronor i år och 50 000 kronor nästa år

Regeringen vill ändra bonussystemet för elbilar och laddhybrider. Planen sedan i höstas har varit att sätta ett maxtak på inköpspriset på elbilar berättigade till bonusen, sänka bonusen för laddhybrider och till 2023 även sänka bonusen på elbilar.

I en ny remiss som väntar på godkännande förtydligar regeringen reglerna för elbilar och laddhybrider. Förändringarna säger bland annat att bonusen för elbilar kommer att fortsätta ligga på 70 000 kronor för resten av 2022. Dock med förbehållet att elbilar med ett inköpspris på över 700 000 kronor som blir registrerade efter 1 juli 2022 inte är berättigade till bonusen.

Dessutom sänker man lägsta och högsta bonusnivåerna för laddhybrider som haft en variabel bonus beroende på utsläppsnivåer. En laddhybrid kan som högst få 20 000 kronor i bonus jämfört med tidigare 45 000 från och med sommaren. Samtidigt skärper man C02-utsläppsgränsen för att erhålla bonusen från 60 gram till 50 gram.

2023 innebär sänkt bonus på elbilar

För 2023 vill regeringen sänka bonusen ytterligare. Från 1 januari får laddhybrider skärpta utsläppskrav i kombination med att bonusen halveras. Dessutom får elbilar en sänkt bonus från årsskiftet. Från dagens 70 000 till 50 000 kronor.

Som en konsekvens av bonustaket förväntar sig regeringen att konsumenterna kommer börja efterfråga billigare elbilar. Under 2021 hade 20 procent av alla nya el- och laddhybrider ett pris över 700 000 kronor.

20211 juli 20222023
Bonus elbil (kr)70 00070 00050 000
Högsta bonus
laddhybrid (kr)
45 00020 00010 000
Lägsta bonus
laddhybrid (kr)
10 0005 0005 000
Utsläppsgräns
laddhybrid
(CO2 g./km)
605030

Regeringen tror inte heller att pristaket kommer att påverka biltillverkarna negativt. Besparingen för regeringen beräknas till en miljard kronor.

– Biltillverkare som säljer fordon på den svenska marknaden erbjuder ett utbud av bilmodeller i olika prisklasser, vilket innebär att alla tillverkare bedöms ha någon modell som kan kvalificera sig för en bonus även om det införs ett pristak, skriver regeringen i remissen.

Bonusen för elbilar räknas från det datumet som bilen registreras för trafik på den första ägaren. Just nu väntar remissen på godkännande av regeringen och först efter det kan reglerna börja gälla. Sannolikheten att reglerna godkänns bedöms som stor.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.