De flesta snabbladdarna idag är ofta naturligt placerade i anslutning till restauranger och servicebutiker utmed våra större vägar. På så vis kan den där halvtimmespausen kombineras med nytta och bekvämligheter. För butiker och restauranger är elbilsladdare ett säkert kort för att locka till sig kunder.
Men hur skulle en snabbladdningsstation byggd på en hel obebyggd tomt kunna utformas? Hur ska ett företag som vill bygga en station helt från grunden tänka? Vad behövs för att locka elbilister och tillgodose deras behov under laddstoppet? Det har Electric Autonomy Canada svaret på.
I en designtävling lät man designers och arkitekter visa sin vision för hur en helt dedikerad laddningsstation skulle kunna se ut. Nu presenterar man tre stycken vinnare. Samtliga bidrag erbjuder ytor för vila, rekreation och ett stort fokus på hållbarhet.
1:a plats
Stationen ”More with less” är designad av arkitekten James Silvester från Edinburgh, Skottland.
Juryn skriver: ”Det är som om Steve Jobs har bett dem att designa något. Som människor berörs vi av skönhet. Bidraget representerar en radikal förändring från bensinstationer så som vi är vana att se dem.”
2:a plats
Stationen ”The Circle” designad av Fabric.A Architects från Istanbul, Turkiet.
Juryn skriver: ”Det känns som en elegant gest, att lägga allt under ett tak som också lutar. Den har möjlighet att vara flexibelt utformad och skapar en känsla av gemenskap.”
3:e plats
Stationen ”Plug & Play” är designad av arkitekten Pavel Babiienko från Berlin, Tyskland.
Juryn skriver: ”Det ser inbjudande ut: enkelt, väldigt fräscht, varmt och välkomnande. Upplevelsen känns fantastiskt både inne- och utomhus. Och du får lätt en känsla av att kunna spendera mer än 20 minuter här.”
Kommentera