Så har kinesiska elbilen krossat konkurrenterna

Ett handelskrig har blossat upp mellan Kina och väst, rapporterar SVT Nyheter. Bakgrunden är kinesiska elbilar som fått väst att skrika efter handelstullar. De exporteras i rekordfart från Kina till Europa och andra regioner.

Bilmärket BYD beskrivs som en symbol för handelskriget. Under förra året ökade BYD sin export med 334% och bidrog till att göra Kina till världens största bilexportör. Bara det att BYD har 900 000 anställda visar på hur stor biltillverkaren blivit.

– Stödet som den kinesiska staten har gett till sina bilföretag uppskattas till 2560 miljarder svenska kronor, säger SVT:s Asienkorrespondet Tilde Lewin.

Men det är problematiskt. Bakom den kraftiga tillväxten finns kinesiska subventioner och med en överproduktion av elbilar i landet är det export som gäller för att räkna hem investeringarna.

– Globala marknader är översvämmade med billiga kinesiska elbilar, sa Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen under sitt ”State of the Union-tal” förra hösten.

En nervös bilindustri i både Europa och USA tycks bara kunna se på när de kinesiska giganterna växer. I USA bygger man fabriker precis utanför landets gränser i hopp om att importtullarna en dag ska försvinna. I Europa siktar man på att bygga fabriker innanför tullarna.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.