Kvdbil har tillsammans med Bilpriser analyserat restvärdet på tio vanliga elbilar och gjort en sammanställning på hur de hållit sig under de tre senaste åren, och dessutom gjort en uppskattning på hur de kommer att hålla sig under de tre kommande åren. Resultatet visar på stora skillnader mellan olika modeller.
Av de tio bilmodellerna står Audi e-tron för det största värdetappet. Bilens nypris låg på 970 000 kronor när den rullade ut från fabriken, idag värderar Kvdbil modellen till 554 900 kronor. En värdeminskning på 43 procent. Kvdbil gör samma bedömning med Nissan Leaf E+ som tappade 44 procent, men eftersom nypriset var lägre är förlusten inte lika stor räknat i kronor.
Två modeller som behållit värdet betydligt bättre är Volkswagen ID.4 Pro Performance och Tesla Model 3 Long Range som bara förlorat en dryg femtedel av sitt värde sedan de var nya. Men mätt i pengar är det Seat Mii som presterar bäst. Värdeminskningen i kronor räknat på den minstingen är endast 65 000 kronor.
– När man ska köpa bil är det alltid klokt att göra en ekonomisk kalkyl, och när man gör det inser man ganska snart att det är betydligt fler utgifter än bara bränsle och försäkring. Värdeminskningen utgör oftast den största kostnaden, särskilt för nya bilar, och är värd att ägna extra tid åt eftersom det kan vara stora skillnader mellan olika märken och modeller, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Kommande tre åren
Kvdbil har också tittat på samma tio modeller, och gett sig på att försöka sia om de kommande tre åren och ytterligare 4500 mils tillägg på mätarställningen. Alltså värdet på bilarna när de rullat på vägarna i sex år. Siffrorna ska dock ses som en uppskattning, förtydligar Kvdbil då säkra prognoser inte kan göras om framtiden.
Audi e-tron står fortfarande för den största värdeminskningen. Något som Kvdbil ställer i kontrast till Seat Mii Electric Plus som återigen spås hålla sitt värde bäst. Andra modeller som sticker ut positivt är Renault Zoe och MG ZS EV sett till värdetappet i kronor.
– Bilars värde minskar genom hela deras livslängd, och även om skillnaderna brukar avta med åren, är det premiumbilar som fortsätter att uppleva den största värdeminskningen. Åtminstone räknat i kronor. Det är också viktigt att ha med sig att prissänkningar på nya bilar kan komma att påverka andrahandsvärdet, vilket vi redan har sett, särskilt från Tesla, avslutar Daniel Odsberg.
Kommentera