Så gick stora laddningstestet med 26 elbilar – familjebil hyllas som vinnare

Zeekr 7X hyllas som vinnare. Foto: NAF.

Räckvidden på elbilar blir bara bättre och bättre, det visar sommarens upplaga av El Prix där 27 elbilar testades. Men när det kommer till elbilar handlar det inte bara om räckvidd. Även snabbladdningsprestanda är en viktig faktor för den som kör långt.

I sommarens upplaga av El Prix där också ett snabbladdningsmoment ingår är det tydligt att elbilar dessutom får allt snabbare laddning. I årets upplaga utmärkte sig den nya svensk-kinesiska elbilen Zeekr 7X som klarade intervallet 10 till 80 procent på snabba 15 minuter.

– Det här är rekordsnabbladdning från tio till åttio procent för en familjebil. Det här är en bil som ligger inom många familjers budget. Med så snabb laddning hinner familjen knappt gå på toaletten under laddningsstoppet, säger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF som är en av arrangörerna bakom El Prix.

I testet var det bara Lotus Emeya som laddade snabbare. Den klarade intervallet på 14 minuter, men det är en modell som är mer av en nischprodukt.

– Laddningshastigheterna har ökat de senaste åren. Med både bra räckvidd och snabbladdning börjar det bli få argument mot elbilar, säger Nils Sødal. 

Efter Lotus Emeya och Zeekr 7X kommer de tyska premiummodellerna Porsche Macan, Audi A6 Avant e-tron Audi Q6 e-tron som klarade intervallet på 21 minuter. De tre elbilarna bygger på samma elbilsplattform.

Lite mer än hälften av modellerna klarar intervallet 10 till 80 procent på under halvtimmen. Tesla Model Y och Model 3 imponerande inte när det kom till laddningsprestanda, anser NAF. De behövde 31 respektive 34 minuter vilket tyder på att Tesla inte hängt med i den utvecklingen.

Tesla Model Y imponerade däremot i räckviddstestet som ingick i El Prix, uppmärksammar NAF. Det var elbilen som hade minst avvikelse från WLTP-räckvidden. Lucid Air var dock modellen som kom längst på en laddning. Hela 832 kilometer.

Nils Sødal, Senior kommunikationsrådgivare på NAF.

– På långa bilturer bör de flesta av oss ta en rejäl paus längs vägen. Sedan går en halvtimme eller mer snabbt. Så de flesta elbilar som kommer nu tillgodoser de flestas behoven av både räckvidd och laddning, avslutar Nils Sødal.  

Totalt 27 elbilar deltog i räckviddstestet (läs mer om det här), men i räckviddstestet kunde endast 26 elbilar vara med. Elbilen Voyah Courage upplevde tekniska problem efter räckviddstestet.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.