Nu har sommarens upplaga av det stora räckviddstestet El Prix genomförts i Norge. Totalt tävlade 27 elbilar om hur långt de kommer på en laddning. Den elbilen som körde längst körde hela 832 kilometer.
Men hur långt de testade elbilarna når på en laddning är inte den enda faktorn som El Prix tar hänsyn till. Man ser också hur långt de kommer i förhållande till WLTP-räckvidden. Ungefär hälften av elbilarna överträffade den specificerade WLTP-räckvidden. Den som överpresterade mest gjorde det med +11,4%.
Men längst körde Lucid Air som kom hela 832 kilometer på en laddning. Men Air var också en besvikelsen i förhållande till WLTP-räckvidden. Det var nämligen Air som hade störst negativ avvikelse från WLTP med -13,3%.
Men det hindrade inte Lucid Air från att bli den nya rekordhållaren i El Prix. Det är nu den elbil som nått längst på en laddning sedan tävlingen startade. Med sina 832 kilometer slog den det tidigare rekordet på 672 kilometer som sattes med en Tesla Model S i 2023.

Det blev Tesla Model Y som levererade den största positiva avvikelsen. Med 653 kilometer nådde Model Y +11,4 procent längre än WLTP-räckvidden. Tidningen Motor hyllar den och syskonmodellen Model 3:
– Man skulle snabbt kunna konstatera att Tesla-syskonen Model Y och Model 3 presterade bäst av alla. Model Y med sin positiva räckviddsavvikelse på 11 procent. Model 3 med sin extrema räckvidd för lite pengar, skriver Motor.no.
Se resultatet i tabellen nedanför:
Så gick testet till:
El Prix 2025-testen genomförs genom att alla elbilar körs samma dag under liknande förhållanden för att mäta faktisk räckvidd och laddningshastighet. Temperaturen varierade mellan 10°C och 18°C under testdagen.
Körsträckan gick från Oslo via riksväg 4 till Gjøvik och vidare norrut på E6 till Hjerkinn. Från Hjerkinn körde bilarna via Folldal och vände vid foten av Venabygdsfjellet vid Enden. Om det fortfarande fanns ström kvar i batteriet när bilarna nådde tillbaka i Hjerkinn vände de om mot Enden igen.
Kommentera