Så gick LKAB:s satsning på eldriven lastbil från Scania – 80 000 ton senare

Scania har elektrifierat LKAB:s järnmalsgruva i Malmberget, strax utanför Gällivare. Där rullar sedan slutet av 2022 en helelektrisk lastbil av typ Scania 25P XT Heavy Tipper. Miljön är krävande för lastbilen som får tampas med branta backar och temperaturer kallare än -20 grader under delar av året.

Den helelektriska lastbilen med en totalvikt på 49 ton transporterar restprodukter från järnbrytningen i Malmberget. Det blir oftast 10-15 lass om dagen, och ibland upp till 30. På dagarna som lastbilen kör som mest blir det uppåt 11 mil om dagen.

Föraren Stig Hoffner är nöjd med den eldrivna lastbilen:

– Den går ju otroligt tyst jämfört med en diesel, och allra helst när man arbetar på sådana här uppförsbackar där man måste ligga på låga växlar. Den svarar ju på en gång på effekten, den har väldigt bra vridmoment, berättar Stig Hoffner.

– Den allra största skillnaden märker man när man backar, då får man vara försiktig så man inte trampar för hårt på gasen, för då går det alldeles för fort bakåt, fortsätter Stig Hoffner.

Idag har lastbilen rullat 2000 mil och transporterat närmare 80 000 ton material. I en film berättar Scania och LKAB mer om hur projektet rullat på:

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.