Så gick elbilsloppet SECC på rutten Ystad–Haparanda–Ystad

Foto: Tesla

I helgen genomfördes elbilsloppet Swedish Electric Car Championsship som årligen arrangeras av Tesla Club Sweden. Loppet går från Ystad till Haparanda och efter en längre paus åter till Ystad. Totalt kör de tävlande 330 mil inom hastighetsbegränsningarna.

Syftet med tävlingen att att visa att det går att köra långa sträckor med elbil, och samtidigt belysa utbyggnaden av laddinfrastrukturen i Sverige. I år blev vinnaren Jesper som körde en Tesla Model 3 Long Range från 2021.

Jesper satte dessutom nytt svenskt elbilsrekord på sträckan Ystad till Haparanda som gjordes på 18 timmar och 52 minuter. Endast 52 minuter längre än om Jesper hade kört sträckan non-stop enligt Google Maps. Och dryga timmen bättre än förra årets rekord på 19 timmar och 58 minuter.

Det goda vinnarresultatet beror delvis på att Tesla byggt flera nya Supercharger V3-laddare utmed den körde rutten i kombination med den allt mer effektivare Tesla Model 3. Jespers taktik var att göra så korta laddstopp som möjligt, och komma fram till nästa laddstolpe med så nära noll procent i batteriet som möjligt. Det visade sig vara en vinnande taktik.

Totalt deltog sju elbilar i racet, varav sex stycken av dem körde båda etapperna. Måltiderna blev enligt följande:

  1. Tesla Model 3 LR: 18:52 + 18:55 = 37:47
  2. Tesla Model 3 LR: 19:27 + 19:40 = 39:07
  3. Volkswagen ID.4: 21:06 + 20:45 = 41:51
  4. Skoda Enyaq iv80: 21:26 + 21:06 = 42:32
  5. Polestar 2 AWD: 21:40 + 21:10 = 42:50
  6. Audi e-Tron 50: 22:38 + 22:13 = 44:51

En utförlig redovisning av loppet finns att läsa i två delar hos Tesla Club Sweden. Du hittar del 1 här och del 2 via denna länken.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.