Svenska regeringen har tagit fram en ny elbilspremie som ska börja gälla i januari nästa år. Den som köper en ny eller begagnad elbil ska kunna få 54 000 kronor i stöd. Stödet har dock en hel del begräsningar.
Bland annat finns det inkomstkrav som hushållet inte får överskrida och man får inte heller äga en elbil eller laddhybrid sedan tidigare. Men det finns också ett geografiskt krav. Endast boende i vissa regioner kommer att kunna söka stödet.
Konsumentorganisationen M Sverige menar att regionsbegränsningen slår helt fel. Ett feltänk menar M Sverige som i en kartläggning visar den missade potentialen, län för län.
– Det finns dock undantag. På Gotland och i Blekinge kan alla söka stödet, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Syftet med stödet är att påskynda omställningen och att snabbt fasa ut försäljningen och efterfrågan på bensin- och dieselbilar. Något som är avgörande för att minska beroendet av fossila drivmedel.
– I förslaget har man tyvärr glömt bort klimatnyttan. Eftersom EU-stödet bara får ges till grupper som anses utsatta ligger allt fokus på Tillväxtverkets kommunindelning. Resultatet blir att man missar de flesta som behöver bilen i sin vardag, förklarar Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige lyfter bland annat fram andra grupper som stödet hade kunnat riktats till. En sådan är personer som gör avdrag för arbetsresor. Dessa personer har ofta begränsade möjligheter att använda kollektivtrafik eftersom det skulle ta oskäligt lång tid jämfört med bilresor.
I Skattelättnad för arbetsresor (2020) har Trafikanalys kartlagt avståndet mellan hem och arbetsplats för 4,2 miljoner förvärvsarbetande. Resultatet visar att en majoritet av dem, cirka 3 miljoner, inte bor i de kommuner som föreslås omfattas av det nya elbilsstödet.
I stället bor de i storstadskommuner eller tätorter nära större städer som lämnas helt utanför stödet.
– Ironiskt nog finns det platser i Sverige där alla kan söka stödet så som Blekinge och Gotland. Platserna där flest missar stödet är Stockholm och Västmanland där endast 5 respektive 8 procent av invånarna bor i rätt typ av kommun, fortsätter Carl-Erik Stjernvall.
– De som har störst behov av bil borde ha störst nytta av elbilsstödet. Men med förslaget blir det tvärt om med tanke på de stora befolkningsgrupper som exkluderats, avslutar Carl-Erik Stjernvall.
















Kommentera