I samband med Elmia Lastbil i augusti visade Scania upp sin nya eldrivna timmerlastbil. Nu har den rullat hos SCA och Lövgrens Åkeri och Entreprenad AB utanför Ånge ett tag. Föraren Rolf Lövgren berättar om den första tiden med det nya fordonet.
– För mig handlar det om att lära känna bilen och lära mig att köra den på rätt sätt. Även om jag har tio års timmererfarenhet så är det en del jag lär mig. En tydlig skillnad är att jag tidigare har lyssnat på motorn när jag kör, om jag ska växla eller inte, i backarna. Nu är det tyst i hytten, nu får jag ”känna” mer, säger han.
Räckviddsmätaren på lastbilen brukar visa runt 20 mil, men skiftar lite beroende på väglag. Ofta är terrängen kuperad, kletig och seg, speciellt om det regnat. Rolf kör i ungefär fyra till fem timmar innan han måste ladda. Det tar strax under en timme att ladda från 20 till 95 procent.
– Jag märker hur tyst och lugnt det är i hytten, vilket är skönt. Men det är efter arbetsdagen som jag inser den största nyttan. Efter nio timmar så är jag mycket piggare när jag kommer hem, summerar Rolf.

Den eldrivna lastbilen rullar just nu endast dagtid. Men nästan steg är att den ska gå i tvåskift. Inför det kommer man att installera en egen snabbladdare vid Östavalls virkesterminal. Idag förlitar man sig på publika snabbladdare för att hålla lastbilen laddad.
Den helelektriska timmerlastbilen har ett batteri på 624 kWh och en totalvikt på 70 ton. Fordonet drivs av tre motorer, en 6-stegad växellåda och levererar en total motoreffekt på 450 kW och ett vridmoment på 3500 Nm. Kranen drivs av en eldriven hydraulpump.
Kommentera