Så bör du ladda elbilen för att undvika nya effektavgiften

Laddboxar är smarta – och kan lastbalansera. Fotograf: Filip Foto Film.

Senast 1 januari 2027 måste alla elnätsföretag införa en ny prismodell som inkluderar effekttariffer, eller så kallad effektavgift. Det för att få elkonsumenter att minska sin energiförbrukningen när elnätet är som mest belastat.

Energimarknadsinspektionen menar att den nya prismodellen kommer innebära att elnätskostnaden kan bli lägre för den sprider ut eller flyttar sin elanvändning. Samtidigt kan den bli högre om man förbrukar mycket el samtidigt.

Idag betalas elen för den sammanlagda mängden el man använder över en månad. Den nya prismodellen medför också att man betalar ett medelvärde för de högsta timförbrukningarna under varje månad. Hur många och exakt hur det beräknas skiljer sig åt lite mellan varje elbolag.

För de som laddar sin elbil hemma kan det vara nödvändigt att vara medveten om hur effektavgiften fungerar. Elbilsladdningen är nämligen, tillsammans med uppvärmningen en av de största elslukarna i hushållen. En genomsnittlig laddbox hemma kan med enkelhet leverera upp till 11 kW.

– Det är som rusningstrafik. På morgonen när alla ska till jobbet blir det köer och trögt i trafiken, samma sak på eftermiddagen när alla ska hem. På liknande sätt kan elnätet bli överbelastat när folk använder elen samtidigt. Kan vi med prissignaler styra en del av elanvändningen till tider med mindre tryck vinner både samhället och plånboken, kommenterar David Bjurhall, chef för pris- och regleringsfrågor på Ellevio.

Nya rutiner

Laddningen bör man styra till dygnets timmar när energiförbrukningen är låg. Dessutom kan man överväga om man verkligen behöver ladda elbilen med full effekt. I de flesta elbilarna och i de flesta laddboxarna är det möjligt att styra både när laddningen sker och med vilken effekt.

Att sätta upp sådana regler för att styra och begränsa laddningen är något som kommer underlätta – då behöver man bara plugga in och så sköter tekniken resten. Vissa energibolag har också rabatterat delar av dygnet.

– Ett riktmärke är att försöka förlägga det som kräver mest el, som uppvärmningen och elbilsladdning, till kvällar när belastningen på elnäten är mindre. Mellan kl 22 på kvällen och kl 6 på morgonen är det mindre tryck i näten, och då räknas bara halva effekttoppen och priset halveras, förklarar David Bjurhall på Ellevio som rabatterar natten.

Trots att villkoren skiljer sig åt mellan olika energibolag så är den gemensamma faktorn att begränsa laddeffekten för att minska effekten av de nya effektavgifterna.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.