Så blev nya elbilen Audi A6 den mest hala Audin någonsin

I förra veckan lanserade Audi sin nya elbil Audi A6 e-tron. Det som både kombi och sedan, och det är den senare av de två som sticker ut som en riktigt hal bil som effektivt glider genom luften. Med ett Cd-värde på 0,21 imponerar Audi A6 Sportback e-tron.

Det är den mest aerodynamiska Audin genom tiderna och leder hela Volkswagen-koncernen i sitt segment när det gäller aerodynamiken. Även kombin A6 Avant e-tron har ett lågt Cd-värde på 0,24 vilket gör att den leder sitt karossegment.

Bakom arbetet står bland annat aerodynamikutvecklarna Andreas Lauterbach och Matteo Ghelfi och hjuldesignern Andreas Valencia Pollex som nu berättar hur de nått det effektiva resultatet. Det handlar om att vara uppmärksam på minsta lilla detalj.

– Ända från början av projektet satte vi ett högt mål på effektivitet och räckvidd och eftersträvade mycket ambitiösa mål när det gäller A6 e-tron. För att vara ärlig, i början var vi inte säkra på om vi skulle kunna uppnå de värdena vi strävade efter. Att nå det sista tusendels Cd-värdet var den svåraste delen, men till slut överträffade vi våra mål, berättar Andreas Lauterbach.

Teamet gjorde över 1300 simuleringar på bilen och har spenderat timmar i vindtunnlar. Här har aerodynamikutvecklarna och designers haft otaliga möten för att förbättra minsta detalj runt bilen, och utmanat varandra:

– Till exempel används luftridåer för att förbättra luftflödet runt bilens front. Ytterkanten av luftridåintaget stack ut något, vilket hindrade luftflödet. Millimeter för millimeter nådde vi en kompromiss som vi båda kunde acceptera, berättar Matteo Ghelfi.

På liknande sätt har teamen millimeter för millimeter finjusterat varenda detalj på bilen. Även detaljer som hjulen spelar en viktig roll.

Efter att karossen hade optimerats tog fälgdesignern Andreas Valencia Pollex över. Han fick uppdraget att utveckla de fälgar som erbjuds till A6 e-tron. Även detta är något som påverkar aerodynamiken och därmed också räckvidden.

– Tidigare behövde hjul i princip bara uppfylla stabilitetskraven. Idag utvecklar och designar vi intelligenta hjul som är så effektiva som möjligt eftersom hjulen, och även däcken, har stor inverkan på en elbils räckvidd. Audi A6 e-tron har speciella 19-tumshjul och två speciella 20-tumshjul med extra aerodynamiskt fokus, berättar Andreas Valencia Pollex.

Trots ett brett utbud med fälgar till den nya elbilen med storlekar som sträcker sig från 19 till 21 tum skiljer det bara 0,015 Cd mellan den ”sämsta” och ”bästa” fälgen i aerodynamiskt prestanda.

När arbetet var avslutat kunde aeroteamet rapportera tillbaka till designteamet:

– När man tittar på helheten behövde ingendera sidan göra några större kompromisser. När allt var sagt och gjort och jag ringde min kollega inom Design för att berätta att vi tillsammans hade uppnått Cd-värdet på 0,21 för A6 Sportback e-tron, kunde han knappt tro det, avslutar Lauterbach stolt.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.