Så blir elbilar avgörande för framtidens energisystem

I en ny rapport från Energikontor Norra Småland lyfter man fram potentialen med Vehicle-to-everything (V2X) i Jönköpings läns elnät. Alltså att använda dubbelriktad laddning i elbilar för att låta dessa vara med och stötta elnätet.

Men allt är beroende av både den nationella, och till och med den internationella teknikutvecklingen. Det finns ett engagemang för att driva utvecklingen framåt i Jönköpings län, framgår det i rapporten, och det kan ligga till grund för att testa flera olika affärsmodeller.

– Det verkligt intressanta är vad det här innebär för elektrifieringen i stort. Plötsligt får vi tillgång till stora mängder energilagring som vi kan använda för att förflytta sol-, och vindkraft i tid. Det sänker elpriset för alla, ökar energisäkerheten och minskar beroendet av fossil energi, säger John Ramsö, projektledare på Energikontor Norra Småland.

Många fördelar

I rapporten slår man fast att den tekniska infrastrukturen för V2X nu är redo. Både när det gäller elbilar men också laddstolpar och elnätet. Man ser att V2X-tekniken öppnar för flera betydande fördelar inom elsystemet.

Genom att använda elbilars batterier som energilagringsenheter kan de skapa ökade resurser för flexibilitetsmarknader, vilket innebär att elnätet kan hantera fluktuationer i elproduktion och efterfrågan mer effektivt. Detta leder också till möjligheter att jämna ut elanvändningen innanför nätanslutningen, vilket kan minska behovet av att bygga ut elnätet.

Utbyggnaden av solkraft kan stödjas genom att öka energilagring, vilket gör det möjligt att lagra solenergi under dagen för användning när solen inte lyser. Tekniken kan också främja energigemenskaper genom att erbjuda incitament för att dela energi lokalt. Dessutom kan V2X öka beredskapen och självförsörjningen genom att elbilar kan fungera som strömkällor vid strömavbrott eller i avlägsna områden.

Slutligen ökar incitamenten att välja elbil över fossilbil då ägarna kan dra nytta av sina batterier ekonomiskt, vilket kan bidra till en minskning av nätutbyggnaden genom att använda befintlig infrastruktur mer effektivt.

Men det finns utmaningar

Trots de potentiella fördelarna står V2X inför flera utmaningar, slår man fast i rapporten. En av de främsta är bristen på tydliga affärsmodeller vilket gör det svårt för aktörer att förstå hur de ska tjäna pengar på tekniken.

Incitamenten och hur intäkterna ska fördelas mellan olika parter behöver också klargöras för att skapa en rättvis och fungerande marknad. Dessutom blir skatte-, försäkrings- och garantifrågor mer komplexa när ägandeskapet av elen delas mellan bilägare och elnätsoperatörer. Tekniken kan kräva nya lagar och regleringar.

Man menar att det är tydligt att regelverket inte hängt med utvecklingen då det finns problem som dubbelbeskattning för elbilsägare som vill sälja överskottsel tillbaka till nätet. Det finns också ett kunskapsgap hos både användare och beslutsfattare om hur V2X fungerar och dess fördelar. Samverkan mellan olika intressenter som fordonstillverkare, elnätsbolag, och myndigheter kommer att ta tid – vilket i sig också kan vara ett hinder för en snabb utveckling.

Rapporten finns att läsa här (pdf).

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.