Volvo Cars hittar nya sätt att ta säkerheten i dagens moderna bilar till en helt ny nivå. Det genom att använda AI-genererade, realistiska virtuella världar för att förbättra sin säkerhetsmjukvara inklusive förarassistanssystemen (ADAS).
Tekniken gör det möjligt att analysera och utveckla lösningar för att förebygga olyckor på ett sätt som tidigare inte har varit möjligt.
Genom att syntetisera incidentdata från bilarnas fordonssensorer kan Volvo rekonstruera och analysera händelser som nödbromsningar, skarpa svängar och manuella ingripanden. Med hjälp av beräkningstekniken Gaussian splatting skapas högupplösta 3D-scener från verkliga bilder.

Bilderna gör det sedan möjligt att manipulera trafiksituationer genom att ändra trafikflöden, lägga till eller ta bort trafikanter och simulera olika scenarier av en viss händelse.
På så vis kan Volvo utsätta sin säkerhetsmjukvara för en bred variation av trafiksituationer, inklusive sällsynta men kritiska ”edge cases”. Tidigare tog det månader att identifiera och analysera dessa scenarier, men nu kan det ske på bara några dagar.
– Vi har redan miljontals datapunkter från ögonblick som aldrig har inträffat och som vi använder för att utveckla vår mjukvara. Tack vare Gaussian splatting kan vi välja ut ett av de mer sällsynta fallen och explodera det i tusentals nya varianter av scenariot för att träna och validera våra modeller mot. Detta har potential att låsa upp en skala som vi aldrig har haft tidigare och till och med att fånga upp gränsfall innan de inträffar i den verkliga världen, säger Alwin Bakkenes, chef för Global Software Engineering på Volvo Cars.
Kommentera