Vid årsskiftet kan Norge sänka det momsfria beloppet på elbilar från 500 000 till 300 000 norska kronor. Det innebär att en elbil som idag är helt momsfri för halvmiljonen kan få ett momspåslag på 50 000 kronor.
Beskedet om förändringen har skapat en rusning efter nya elbilar i landet. Kunder vallfärdar nu till bilhallarna för att köpa en ny elbil. De måste dessutom få den levererad innan årsskiftet för att de nuvarande momsreglerna ska gälla.
Men ännu har det nya regelverket inte antagits. Det skapar en förvirring på marknaden. Norges största bilimporten Möller Bil som bland annat säljer Volkswagen, Audi och Skoda går nu ut med en prisgaranti i osäkerheten.
– Regeringen har försatt bilköpare i en oerhört osäker situation. För att hantera den stora osäkerhet vi ser är vi redo att täcka en eventuell momshöjning för kunder som nu beställer en ny bil från våra varumärken innan statsbudgeten för nästa år antas, säger Ulf Tore Hekneby, VD för Harald A. Møller AS i ett pressmeddelande.
Samtidigt kritiserar han den ändringen, som visserligen var väntad, men inte i den omfattningen som nu meddelats:
– Det här är en kostsam åtgärd och bryter mot principen att skatter ska vara en relation mellan myndigheter och kunder. En förutsägbar och gradvis upptrappning gör det möjligt att samtidigt uppnå viktiga klimatmål och samtidigt fasa in moms. Om man går för snabbt saktar man ner det gröna skiftet, säger Hekneby.
Rusning på fler håll
Fler bilhandlare bekräftar att kunderna nu vallfärdar till norska bilhandlare. En av dessa är Volvo som gör sitt bästa för att möta efterfrågan:
– Vi upplever en mycket stark efterfrågan från kunder som vill säkra en bil innan skattehöjningen. Vi arbetar nu med att möta efterfrågan, bland annat genom att köpa in bilar från andra marknader som Sverige, säger Henrik Juel Teige, presskontakt på Volvo Car Norge till Motor.no.
Även Ford berättar att de är redo för anstormningen:
– För närvarande har vi inga problem med att hantera alla som vill köpa en ny elbil från Ford med registrering i år, säger Anne Sønsteby, informationschef på Ford Motor Norge till tidningen.















Kommentera