Nästa år tuffar EU till utsläppskraven för de som säljer bilar i unionen. Det innebär att de genomsnittliga utsläppen från nya bilar som säljs ska ner från 116 till 94 gram per kilometer.
Det är något som oroar bilbranschens intresseorgnisation ACEA där Renault-chefen Luca de Meo är ordförande. Han tror nämligen inte att många biltillverkare kommer klara de nya målen.
– Om elbilsförsäljningen ligger kvar på dagens nivåer kan den europeiska industrin behöva betala 15 miljarder euro (171 miljarder kronor) i böter eller minska produktionen med upp till 2,5 miljoner bilar, förklarar Luca de Meo i Radio France.
– Upptrappningen av elbilar är på hälften av vad den borde vara för att de ska slippa böter, tillade Meo.
Han oroar sig för att alla fokuserar för mycket på 2035 när försäljningen av nya bilar med förbränningsmotorer ska stoppa. Men redan idag ”kämpar” biltillverkarna. Han efterlyser ”lite flexibilitet fram tills dess”.
– Att sätta deadlines och böter utan att kunna göra det mer flexibelt är väldigt, väldigt farligt, tillade han.
Forskningsinstitutet Fraunhofer ISI spår att vi kommer att se helt nya reaktioner till utsläppskraven än tidigare. Kraven kommer bland annat resultera i färre kampanjer på bilar med förbränningsmotorer samtidigt som mer attraktiva erbjudande på elbilar kommer erbjudas.
Kommentera