Rimac Nevera är klar – första eldrivna sportbilarna har rullat ut från fabriken

Nu har de första produktionsklara Rimac Nevera officiellt rullat av produktionslinan vid företagets fabrik i Kroatien. Bakom Nevera nummer 000 finns fem år av utveckling och tester, tre generationer drivlinor och 18 prototyper.

Allt som allt har Rimac lagt ner 1,6 miljoner timmar i forskning och utveckling, skriver företaget i ett pressmeddelande. Nu när produktionen av Rimac Nevera kommit igång kommer företaget att tillverka upp till 50 bilar om året.

Rimac Nevera erbjuder imponerande prestanda. De fyra elmotorerna producerar 1 914 hk hästkrafter som tar bilen från 0-100 km/h på 1,97 sekunder. Men bilen kommer också med en saftig prislapp, nämligen närmare 20 miljoner kronor.

– I början av Nevera-resan körde vi tusentals virtuella simuleringar och experimenterade med otaliga konstruktioner innan det så småningom var dags att skapa de allra första fungerande prototyperna. Vid den här tiden arbetade cirka 300 personer i företaget. Nu när vi går in i full produktion har vårt företag vuxit fem gånger till att ha över 1 500 kollegor och bygget av vårt nya 100 000 m² stora Rimac Campus är igång, berättar grundaren Mate Rimac.

Rimac Nevera nummer 000 rullade egentligen av produktionslinan för ett par veckor sedan. Det var den bilen man visade upp vid Goodwood Festival of Speed i slutet av förra månaden:

Driver utvecklingen framåt

Rimac Nevera är ingen dussinbil eller något för gemene man. Men Rimac fokuserar inte bara på att bygga ouppnåeliga sportbilsdrömmar. Rimac har bland annat en majoritetspost Bugatti och samarbetar med biltillverkare som Hyundai och Porsche.

Genom ett särskilt bolag inom Rimac Group tar företaget vara på sina erfarenheter och kompetenser och utvecklar batterisystem, drivlinor och elbilskomponenter till sina partners.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.