1500 iskalla kilometer genom Finnmark och Troms med fem nya elbilar. Det är årets upplaga av norska elbilföreningens vintertest. Testet som startade tidigare i januari och pågick under fem dagar satte elbilarna BMW iX3, Citroën ë-C4, Polestar 2, Porsche Taycan 4S och Volkswagen ID.3 på prov.
Vintertestet bjöd på en varierad kyla från nollstrecket och en bra bit ner mot -20°C. I testet noterade man förbrukningen vid olika temperaturer. Här hyllar föreningen Volkswagen ID.3 som visade på den stadigaste förbrukning, oberoende av variationen på den kyliga temperaturen. Strax efter följde låg Porsche Taycan och BMW iX3.
Även laddningshastigheten hos en elbil påverkas av kylan. Här visade sig Porsche mest uthållighet. Från 10 till 86 procent låg den genomsnittliga laddhastigheten på 76 kW. Polestar 2 levererar 61,6 kW på 14-70 procent och BMW iX på 55,9 kW i snitt. VW ID.3 levererade omkring 49,4 kW (14-97%) i genomsnitt och Citroen 31,5 kW (25-80%). Taycan är den bil i testet som även under optimala förhållanden har högsta möjliga kapacitet.
Testet i sin omfattande helhet går att läsa här på föreningens hemsida.
Det genomsnittliga räckvidden, jämfört med optimal WLTP-räckvidd efter det genomförda testet slutade enligt nedan:
Elbil | Beräknad räckvidd | WLTP-räckvidd | Procent |
BMW iX3 | 300 km | 453 km | 66% |
Citroen e-C4 | 190 km | 350 km | 54% |
Polestar 2 | 300 km | 470 km | 63% |
Porsche Taycan 4S | 310 km | 463 km | 66% |
Volkswagen ID.3 | 265 km | 420 km | 63% |
Kommentera