Resultatet: 51 elbilar i omfattande räckviddstest – både sommar och vinter

Tidigare i veckan skrev vi om norska bilföreningen Norges Automobil-Forbund (NAF) som testat laddhastigheten hos 21 elbilar. Utöver laddtesterna har NAF under flera års tid också mätt räckvidden hos de flesta elbilarna som finns tillgängliga på marknaden. Bara under de senaste två åren har 51 bilmodeller genomgått testerna.

Utförlig data och information om testerna, förbrukning och hur de presterade finns i detaljerad form hos NAF. Nedan finns en sammanfattning av räckvidden för både sommar och vinter-testerna tillsammans med den angivna WLTP-räckvidden.

Vissa av de nya elbilarna har ännu inte genomgått ett vintertest, bilmodellerna fanns helt enkelt inte då. I tabellen har den 0 angivet i resultatet. NAF har lovat att återkomma med tester längre fram.

wdt_ID Modell WLTP-räckvidd Räckvidd sommaren Räckvidd vintern
1 Tesla Model 3 LR AW 2021 614 654.9 514.8
2 Tesla Model S LR 610 645.0 469.8
3 Ford Mustang Mach-e LR RWD 610 617.9 502.5
4 Tesla Model 3 LR AWD 2020 560 612.0 404.4
5 Hyundai Kona electric 2020 484 568.4 404.5
6 BMW iX3 450 556.2 432.0
7 Ford Mustang Mach-e LR AWD 540 551.9 430.0
8 Tesla Model X LR 2020 507 546.7 419.6
9 Hyundai Kona 2021 484 537.0 0.0
10 Volkswagen ID.4 487 532.0 0.0
11 Audi e-tron GT 468 528.1 0.0
12 Kia e-Niro 455 524.7 360.3
13 Skoda Enyaq 520 522.0 0.0
14 Kia e-Soul 452 520.3 352.0
15 Opel Ampera-e 423 512.1 296.9
16 Hyundai IONIQ 5 460 502.0 0.0
17 Porsche Taycan 4S 413 475.1 385.0
18 Tesla Model 3 SR 448 454.4 0.0
19 Tesla Model 3 SR 448 454.4 0.0
20 Jaguar I-PACE 436 454.2 333.8
21 Renault ZOE Z.E 50 381 453.0 316.3
22 Mercedes-Benz EQA 417 451.0 0.0
23 Volvo XC40 Recharge 417 442.9 332.0
24 Xpeng G3 451 438.9 341.8
25 Audi e-tron Sportback 55 376 436.1 0.0
26 Mercedes-Benz EQC 403 434.0 307.0
27 Volkswagen ID.3 418 421.0 340.0
28 Audi e-tron 55 quattro 2020 400 399.6 0.0
29 Nissan Leaf 62 kWt 2020 385 396.8 298.7
30 Opel Corsa-e 337 358.0 251.0
31 DS 3 Crossback e-Tense Grand 320 351.0 250.0
32 Peugeot e-208 340 346.0 240.0
33 Citroën ë-C4 350 345.0 261.0
34 Polestar 2 470 467.0 344.0
35 Hyundai IONIQ 311 342.2 279.3
36 Opel Mokka-e 324 332.4 0.0
37 Peugeot e-2008 310 332.0 0.0
38 BMW i3 310 319.0 245.8
39 MG ZS EV 263 310.0 0.0
40 Fiat 500 Icon 298 307.8 230.2
41 Nissan Leaf 40kWh 2020 270 305.3 208.9
42 VW e-up! 2020 258 289.5 226.0
43 Skoda CITIGOe iV 258 280.0 220.0
44 SEAT Mii electric 258 278.9 226.6
45 Nissan e-NV 200 Evalia 200 276.9 0.0
46 Mini Cooper SE 230 272.0 173.0
47 Volkswagen e-Golf 231 259.2 198.1
48 Audi e-tron 50 quattro 2020 299 259.0 0.0
49 Honda e 210 236.2 162.0
50 Mazda MX-30 200 219.6 165.0
51 Lexus UX 300e 309 0.0 257.5

Så går testet till:

Räckviddstesterna som NAF genomför sker i normal trafik, bestående av en blandning av stadskörning, landsvägar och motorväg i hastigheter som varierar mellan 60 och 110 km/h.

Alla bilarna kör genom Oslo mot Gjøvik och över Lygnasæter, med en stigning på 620 meter innan de fortsätter norrut mot Dombås. Bilarna med längre räckvidd fortsätter etappen över över Hjerkinn och Folldal och ner till Ringebu. Det innebär att bilarna med längst räckvidd måste ta sig över två bergspass, där höjden är upp till 1000 meter.

Alla bilarna startar med 100 procent i batteriet, och börjar med allstart utan förvärmning av batteri eller kupé. Bilarnas körs i ekoläge med regenerativt körläge-aktiverat. Förarna ska följa trafikens flöde, och undvika onödiga omkörningar.

Studera resultaten: Mer detaljerad information om varje enskilt test för respektive bilmodell hittar du hos NAF.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.