Renaults nya elbil kostar 1,7 miljoner kronor

Renault har häromveckan öppnat orderböckerna till sin högpresterande super-elbil Renault 5 Turbo 3E. Med en 800-voltsplattform och hela 540 hästkrafter från två motorer som sitter direkt i bakhjulen är detta något helt utöver den vanliga Renault 5.

Renault säger att man tagit fram en helt ny fordonsklass: En mini-superbil. Men ja, det handlar inte om någon dussinmodell. 5 Turbo 3E kommer nämligen bara tillverkas i 1980 exemplar. Nu är orderböckerna öppna och prislappen säger att den kraftfulla elbilen börjar på 155 000 euro, motsvarande 1,7 miljoner kronor.

Renault 5 Turbo 3E är byggd på en specialdesignad aluminiumplattform anpassad för prestandan. Elbilen är 4,08 meter lång, 2,03 meter bred och 1,38 meter hög. Den förhållandevis då väldigt breda bilen är förutsättningarna för att bilen överhuvudtaget ska gå att ratta med den höga prestandan.

Så prestandan i den här elraketen kommer alltså från de två hjulmotorerna som totalt ger ett vridmoment på hela 4800 Nm. Sprinten 0 till 100 km/h avverkas på 3,5 sekunder. Vridmomenten kan låta väldigt högt, men eftersom motorerna sitter direkt i hjulen blir resultat ett högt vrid. De två motorerna jobbar med en extremt låg utväxling anpassad för snabb acceleration och enorm dragkraft.

Tack vare en superlätt kolfiberkaross stannar vikten på under 1 450 kilo vilket bidrar till att göra bilen både kvick och smidig. Batteriet på 70 kWh levererar en WLTP-räckvidd på 400 kilometer. Genom 800-voltsarkitekturen laddar elbilen också snabbare än någon annan Renault. Intervallet 15 till 80 procent avverkas på 15 minuter med 350 kW i laddeffekt.

De kunderna som lägger en förhandsbeställning kommer sedan bjudas in till att färdigställa in beställning – och välja de sista tillvalen och tillbehören under första halvan av 2027. De första leveranserna ska sedan också starta under 2027.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.