Renaults elbil väger mindre än batteriet – labb för framtidens bilindustri

Effektivare elbilar är en viktig nyckel till elbilar med lång räckvidd från ett förhållandevis litet batteri, och ett mindre batteri innebär en lägre fordonsvikt och lägre produktionskostnader. Massa bra saker i ett alltså.

Därför visar Renault nu Filante Record 2025 som är en demonstrations-elbil utvecklad för att maximera energieffektiviteten. I elbilen sitter ett batteri på 87 kWh som väger 600 kg och använder sig av så kallad cell-to-pack-teknologi, vilket innebär att battericellerna integreras direkt i batteripaketet utan mellansteg. Något som sparar vikt.

Trots att batteripaketet väger 600 kg så är den totala fordonsvikten endast 1000 kg. Det har man uppnått genom nya material, och smarta tekniska lösningar. Renaults ingenjörer har använt sig av kolfiber, aluminium och Scalmalloy, en högpresterande aluminiumlegering som är optimerad för 3D-utskrifter. Denna tekniken gör det möjligt att tillverka komplexa och starka komponenter samtidigt som materialspill minimeras.

Genom AI-simuleringar har Renault tagit fram en struktur som balanserar vikt och hållfasthet på ett optimalt sätt. Man använder sig också av steer-by-wire och brake-by-wire-teknologi. Dessa lösningar tar bort behovet av mekaniska kopplingar mellan föraren och styr- och bromssystemen, vilket ger en mer flexibel fordonsarkitektur, en mer responsiv körupplevelse och sparar vikt.

Renault har tillsammans med Michelin utvecklat specialdesignade 19-tumsdäck som minskar rullmotståndet med 40 procent jämfört med konventionella bildäck. Genom att optimera materialval, kontakttryck och däckens smala design har man lyckats förbättra både energieffektivitet och aerodynamik.

– Vi designade detta fordon som en skulptur i rörelse. Inspirerat av stridsflygplan och 1800-talets hastighetsrekord speglar det både prestanda och tidlös elegans. Varje centimeter av ytan har utformats för att fånga ljuset och framhäva karossens linjer, som tycks smälta in i luften. De blå tonade rutorna och färgpaletten förstärker ytterligare denna lätta och luftiga känsla. Helheten i designen strävar efter att förmedla en känsla av flöde och lätthet, kommenterar Sandeep Bhambra, chef för framtidsdesign på Renault och Ampere.

Ett testlaboratorium för framtidens bilindustri

Renault beskriver Filante Record 2025 som något mer än bara en konceptbil. Man ser bilen som ett rullande laboratorium där man testar framtidens fordonsinnovationer. Många av de tekniker som testas i denna modellen kan med stor sannolikhet sitta i framtida produkter och bidra till nya framsteg inom elektrisk mobilitet.

Renault vill med konceptet visa att man ligger i framkant när det kommer till låg vikt, hög prestanda och energieffektiv teknologi, något som man beskriver som ett avgörande steg mot en mer hållbar bilindustri.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.