Renault har i samarbete med Volvo Group och CMA CGM Group utvecklat en serie eldrivna transportbilar i det gemensamma bolaget Flexis. För en vecka sedan visades de första produkterna upp för omvärlden.
Nu visar Renault också upp produkterna och denna gången har de fått Renault-emblem och modellnamn från den franska biltillverkaren. De nya transportbilarna bygger på en kraftufll skateboard-plattform och är så kallade mjukvarudefinierade fordon med teknik som ska optimera driften och kostnaderna för fordonsägaren.
Klassikern från 1960-talet
Renault plockar bland annat tillbaka 1960-talets klassiker Estafette. Renault tillverkade över en halv miljon Estafette-bilar mellan 1959 och 1980, och namnet var för flera generationer synonymt med lätta transportbilar.
Med nya Renault Estafette E-Tech electric har man en modern eldriven version anpassad för dagens stadstransporter. Den nya generationen har en kompakt design med en längd 5,27 meter, en bredd på 1,92 meter och en höjd på 2,60 meter.

Ett stort panoramafönster ger en bra sikt för föraren och ska göra transportbilen lätt att manövrera i stan. Andra detaljer för att underlätta i statstrafiken är skjutdörrar till förarkupén och en rulljalusi till lastutrymmet. Svarta skyddszoner runt karossen ger ett robust och modernt intryck samt extra slitstyrka.
Estafette E-Tech electric kommer lanseras 2026. Den ska tillverkas i Sandouville, Frankrike.
Trafic fräschas upp

Renault lanserar också en fjärde generationen Trafic på plattformen. Modellen som lanserade på 1980-talet beskriver Renault som en succé med över 2,5 miljoner tillverkade exemplar. Framgången ska fortsätta, det ska man garantera med den nya moderna uppföljaren.
Den korta fronten och långa hjulbasen maximerar nytta med fordonet samtidigt som svängradien är jämförbar med en Renault Clio. Fordonet är 1,9 meter högt vilket är tillräckligt för att komma in i de flesta garage.
Renault har gett Trafic ett nytt och mer modernt formspråk med ”strukturerade och flödande linjer”. Från sidan vill man ge ett intryck av rörelse och energi. Fronten har en belyst övre list och en framträdande logotyp vilket Renault menar förstärker det högteknologiska intrycket.
Även Trafic får förstärka skyddszoner runt karossen vilket gör bilen tålig för daglig användning. Renault nämner inte när den nya generationen Trafic ska gå i produktion.
Flexibla Goelette

En annan ikon från förr är Renault Goelette som lanserade på 1950-talet som ni kommer tillbaka. Modellen var populär bland småföretagare och mindre fordonsflottor för sin flexibilitet. Goelette E-Tech electric bygger vidare på det och kommer erbjudas i tre versioner: chassibil, skåp och tippflak.

Designen har samma front och linjer som Trafic E-Tech electric fram till B-stolpen. Därefter följer ett flexibelt parti som kan anpassas efter användarnas behov med olika delar som enkelt kan rymma en skåpbyggnation eller andra konfigurationer.
– Sammanfattningsvis är Goelette E-Tech electric en modern och mångsidig eldriven transportbil, anpassad för olika arbetsmiljöer, summerar Renault.
Kommentera