Genom det nystartade bolaget Flexis investerar Renault Group, Volvo Group och logistikbolaget CMA CGM i ett utveckla framtidens eldrivna transportbilar. Nu visar Renault upp sitt koncept Estafette som är utvecklat för transporter i städer.
Renault beskriver modellen som en kompakt transport i storlek med Kangoo, men med en lastkapaciteten som Trafic. Den är dessutom enkel att ratta som en Clio. Fordonet är speciellt utvecklat för yrkesproffs och har också utvecklats i nära samarbeta med dessa.
Estafette Concept mäter 4,87 meter i längd och 1,92 meter i bredd, ungefär som en Kangoo, men är betydligt högre med en höjd på 2,59 meter. Den höga takhöjden gör det enkelt för föraren att röra sig i fordonet.

Skjutdörrarna till kupén öppnas i en svepande rörelse, och jalusi-öppningen baktill ger enkel tillgång till hela lastutrymmet. Ingen av dörrarna kräver att föraren kliver ut i vägen för att öppna dessa, vilket ökar säkerheten.

Interiören är utformad med fokus på föraren, och löftet är en bekväm och säker sittposition. Kupén har en takhöjd på 1,90 centimeter, vilket gör att att de flesta kan ställa sig raklånga inne i fordonet.

Lastutrymmet nås via kupén genom en skjutdörr och stängs automatiskt när föraren återvänder till förarplatsen eller lämnat fordonet. Utrymmet har fyra fällbara hyllor där föraren kan ordna godset på ett tydligt och logiskt sätt.
– Estafette Concepts kupé är utformad för att minska den totala ägandekostnaden. Den smarta designen gör förarens jobb enklare, och skåpbilen är byggd för att klara hårt dagligt arbete. Estafette Concept innehåller smarta säkerhetsfunktioner för att skydda människor i städer, säger Yannick Bignon, projektledare för LCV-design, Ampere
Renault Estafette Concept är helt uppkopplad och ett så kallat mjukvarudefinierat fordon vilket gör det möjligt att uppdatera fordonet och dess komponenter för att förbättra fordonet under tid, och dessutom för att bättre kunna förutsäga när underhåll behövs. Målet är att fordonet ska sänka driftskostnaderna med runt 30 procent.
Renault berättar för tillfället inget om prestanda eller delar med sig av andra specifikationer i övrigt.
Kommentera