Renault: Snabbare laddning viktigare än räckvidd

Konceptet Renault 5

Det är onödigt med för lång räckvidd på en elbil, och därmed också stora batterier. Det säger Renaults produktchef Guido Haak i en intervju med Automobilwoche. Stora batterier ger bara onödigt mycket vikt, ökar förbrukningen men framför allt driver det upp priset.

Renault menar istället att vägen framåt är snabbare laddning. Renault ska därför satsa på 800-voltsteknik som möjliggör just snabbare laddning framgår det av intervjun.

Renault menar dock inte att det är kort räckvidd i nivå med Renault Zoe med 350 kilometer som gäller. Det är räckvidd bortom 800 kilometer som är onödigt.

– En räckvidd på 800 kilometer eller mer gör elbilen onödigt tung, tar mycket plats, är väldigt dyrt. Det ökar också koldioxidavtrycket för varje kilometer elbilen körs. Det är inte vår väg framåt, säger produktchefen Guido Haak i intervjun.

Idag bygger ingen av Renaults elbilar på 800-voltstekniken. Renault har inte heller kommunicerat några sådana detaljer om de kommande småbilarna Renault 5 och Renault 5.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.