Renault Group lanserar idag en plan för att i grunden förändra sin bilproduktion och hela sin industriella bas. Från och med idag och fram till 2027 ska fordonskoncernen sänka produktionskostnaderna för bilar med förbränningsmotorer med 30 procent och hela 50 procent för elbilar.
Planen som går under namnet Revolution ska också avsevärt att korta ner utvecklingstiden för nya modeller från tre till två år. På så sätt ska företaget snabbare få ut mer konkurrenskraftiga fordon och dessutom snabbare nå ökad lönsamhet.
Som ett av verktygen i omställningen kommer Renault att använda sig av AI-applikationer i sin produktion. Redan idag kvalitetssäkrar man och spårar bildelar med 300 applikationer. I mitten av det här årtiondet kommer man introducera närmare 3000 applikationer. Dessutom ska man använda virtuella miljöer för att kunna förutsäga underhåll och driften av produktionsanläggningarna.
Renault ska också använda tekniken för att stötta den industriella utbyggnaden av ny teknik som mjukvarudefinierade bilar, kraftelektronik och montering av batterier och elmotorer. Det kommer också att kortare produktionstiden för enskilda fordon genom snabbare processhantering.
Renault 5 ska byggas på nio timmar
Omställningen innebär också en effektivisering av produktionstempot för att tillverka elbilar snabbare. Målet är att i framtiden kunna bygga den kommande modellen Renault 5 på nio timmar.
– Syftet är att bygga vidare på våra styrkor och att få fart på det vi redan gör bra, att återuppfinna hela vår industriella bas och uppnå högsta standard i excellens. Denna industriella transformation kommer att göra vår grund smidigare, mer kraftfull och mer konkurrenskraftig samtidigt som vi snabbare kan möta upp till kundernas förväntningar, förklarar Thierry Charvet, kvalitetschef på Renault Group.
Renault Group lyfter fram att bilindustrin befinner sig i en vändpunkt i sin historia och att man som företag genom dessa förändringar har goda förutsättningar att möta de utmaningarna.
Kommentera