Renault satsar på ny koboltfri batteriteknik – lång räckvidd från små batterier

Koboltfria batterier till elbilar har varit en grej ganska länge. Då i form av LFP-batterier som består av litium, järn och fosfat. Det medan de mer högpresterande NMC-batterierna som också är populära för längre räckvidder och högre prestanda är beroende av kobolt. Men nu kan Renault ändra på det.

Den franska biltillverkarens elbilsdivision Ampere har nämligen inlett ett samarbete med amerikanska Stratus Materials för att utveckla nästa generations batterier utan kobolt. De nya batterierna har prestanda som motsvarar eller överträffar dagens NMC-batterier.

Det nya avtalet innebär att Stratus högenergiteknik kallad LXMO ska testas i Amperes forskningslabb i Lardy, Frankrike. LXMO står för litium-manganoxid. Målet är att undersöka hur den nya katodtekniken kan användas i framtida elbilar från Renault.

Om resultaten blir framgångsrika kan tekniken bana väg för billigare elbilar med längre räckvidd och högre säkerhet. Den koboltfria tekniken blir därmed nästa steg i Amperes batteristrategi, efter dagens NMC-batterier och de kommande LFP-batterier som väntas lanseras i Renaults modeller från 2026.

Levererar prestanda och kostnadseffektivitet

Enligt Amperes utvecklingschef Nicolas Racquet är Stratus-materialen särskilt intressanta tack vare kombinationen av prestanda, kostnadseffektivitet och hållbarhet.

– Ampere tittar noggrant på högenergimaterial utan kobolt på grund av deras möjliga fördelar jämfört med dagens katodmaterial. Stratus LXMO-material har väckt vårt intresse tack vare sin unika kombination av prestanda, kostnadseffektivitet, säkerhet och livslängd, säger Nicolas Racquet.

Enligt Stratus kan LXMO-batteritekniken ge upp till dubbelt så hög energitäthet som dagens NMC- och LFP-celler. Det innebär antingen dubbelt så lång räckvidd i samma batterivolym eller samma räckvidd med ett mindre och billigare batteripaket.

Tekniken minskar även behovet av säkerhetssystem och material enligt företaget och kan innebära lägre kostnader. Deras tester visar mindre än 12 procent kapacitetsförlust och 5 procent spänningsfall efter 1200 laddningscykler.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Har följt utvecklingen av elbilar sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.