Renault gjorde ett bra 2022 och dubblade sin lönsamhet jämfört med året innan. Man är också nöjda över försäljningsframgångarna av den nya elbilen Renault Megane E-Tech och koncernsyskonet Dacia Spring.
Renault Megane E-Tech har sålts i 33 000 exemplar sedan lanseringen förra försommaren. Det blev bland annat den mest sålda elbilen i Frankrike under hösten. Orderboken är för tillfället på 49 000 bilar. Försäljningen av Dacia Spring nådde 48 900 och blev den tredje mest sålda bilen till privatkonsumenter i Europa.
Men Renaultchefen Luca de Meo riktar kritiska röster till Tesla och biltillverkarens ständigt flukturerande priser. Det var i samband med redovisningen av Renaults resultat igår som VD:n kommenterade den aggressiva prissättning från Tesla och också de kinesiska tillverkarna.
– På frågan om prissättningen hos Tesla och kinesiska tillverkarna så är det svårt att svara på varför de gjorde det. Men det är en sak jag vet och det är att om jag skulle sänka priset på elbilar med 20 procent kommer du att slå mig i huvudet, inleder Luca de Meo.
Han betonar sedan att Teslas prissänkningar på 20 procent följer en prisökning på 20 procent som Tesla gjorde för sex månader sedan.
– Okej, så de sänkte priset med 20 procent och alla applåderar. Jag tror inte att det är särskilt rationellt gjort. Jag tror att vi måste stabilisera prissättningen på elbilar i början av cykeln eftersom vi lägger mycket investeringar i tekniken. Du vill inte skapa en ohälsosam verksamhet på lång sikt. Det förstör värdet för kunden när du sänker priserna under restvärde, fortsätter Luca de Meo.
Enligt Luca handlar det om att Tesla vill sälja mer av produkter som tillverkats utanför Europa. Prissänkningarna gör att de blir berättigade till vissa subventioner och det får volymerna att gå upp. Det kan ju vara så att Tesla höjer priserna igen om sex månader, det vet ingen, kontrar han.
”Sänka till noll”
– Jag hoppas att de fortsätter att sänka priserna till noll. Men vi kommer att fortsätta att skydda värdet på våra elbilar och för våra kunder. Det går ganska bra för Megane E-tech. Vi är vi nöjda och måste fortsätta, detta är bara början, fortsätter Luca de Meo.
Han är transparent med att det finns en risk att elbilsmarknaden kanske inte tar den fart som förväntas. ”Det är fortfarande inte en helt naturlig marknad”, utan den behöver stöd från myndigheter. Samtidigt har Renault inte råd att inte satsa på elbilar.
Kinesisk orättvisa
När det gäller de kinesiska biltillverkarna så är det en helt annan fråga. Det finns också en helt annan orättvisa här hävdar VD:n.
– Kineserna är en annan historia de kommer från botten. Om du säljer 200 000 elbilar på din egen marknad och du vill dumpa 20 000 på en annan marknad så kan du göra det, säger Luca de Meo.
Den största orättvisa är dock hur handelspolitiken ser ut mellan Kina och EU. Den är asymmetrisk, där kinesiska biltillverkare har betydligt lägre skatter och avgifter på bilarna de säljer i Europa.
– Det finns ett asymmetriskt spel här som vi måste korrigera om vi vill utveckla den europeiska elbilsindustrin där vi är den första som vann, avslutar Luca de Meo.
Kommentera