Renault Group har ingått ett avtal med avfallshanteringsföretaget Suez för att påskynda utvecklingen av en mer cirkulär och hållbar fordonsindustri i Europa. Målet är att använda mer återvunnet material i nya bilar än vad man gör idag.
Runt 85 procent av allt material i en modern bil går att återvinna idag, men i snitt återvinns mindre än 30 procent skriver samarbetet i ett pressmeddelande. Men den viktigaste punkten med samarbetet är att kunna förlänga bilarnas livslängd.
Det ska bli ett större fokus på att återanvända, renovera, reparera och återtillverka så många delar som möjligt för att hålla liv i bilar. Omkring 11 miljoner bilar skrotas varje år i Europa. Många av dessa har fortfarande många fungerande delar, och råmaterial som kan bli till nya bilar.
– En stor del av vår verksamhet i värdekedjan med sluten cirkulär ekonomi är redan igång, och lönsam. Vi arbetar nu med att integrera batteriåtervinning och att skala upp till industriella nivåer inom en snar framtid. Detta är ett samarbeta med Europas bilindustri på dess resa mot cirkularitet, sa, Jean-Philippe Bahuaud, VD för The Future Is Neutral som är det gemensamma bolaget bakom samarbetet.
Konceptet passar särskilt bra på elbilar som har betydligt mindre rörliga delar än traditonella bilar. De kommer bli enklare att underhålla och hålla liv i elbilarna poängterar Renaultchefen Luca de Meo.
– Elbilar kommer att hålla längre än förbränningsbilar eftersom det finns färre rörliga delar. I direkt motsats till vad folk trodde skulle hända håller också batterier mycket längre än de förväntades, sa Luca de Meo i samband med presentationen av partnerskapet.
Kommentera