Renault har väckt liv i en ännu en retroikon efter den framgångsrika lanseringen av Renault 5. Nu kommer också Renault 5 Turbo 3E som hämtar inspiration från en 80-talsikon.
Den nya elbilen är utvecklad i samarbete med Alpine och är baserad på en skräddarsydd plattform och två hjulmonterade elmotorer som tillsammans levererar imponerande 540 hästkrafter.
”En riktig best till bil byggd för rally, drifting och banracing, anpassad även för allmän väg”, är ledorden Renault använt under utvecklingsarbetet. Detta är Renaults mest kraftfulla gatbil någonsin.

Med sin kompakta längd på 4,08 meter introducerar Renault en helt ny fordonsklass – en riktig mini-superbil. De elektriska hjulmonterade motorerna bak är på 200 kW vardera. och tar bilen från 0 till 100 km/h på under 3,5 sekunder och levererar en toppfart på 270 km/h. En knapp på ratten aktiverar en extra effektboost vid omkörningar.
I bilen sitter ett batteri på 70 kWh och räckvidden är på 400 km enligt WLTP. Den högpresterande plattformen är baserad på en 800-voltsarkitektur vilket också ger snabb snabbladdning.

Med en toppeffekt på 350 kW är det möjligt att ladda från 10 till 80 procent på 15 minuter. AC-laddning på 11 kW är standard.
Det är möjligt att justera den regenerativa bromsningen i fyra nivåer och välja mellan fyra olika körlägen: Snow, Regular, Sport och Race. Det sistnämnda läget inkluderar också en drift-assistfunktionen.

Interiören är det ett tydligt fokus påprestanda och racingkänsla. Här finns sportstolar med sexpunktsbälten, kolfiberdetaljer för att hålla vikten nere och material som Alcantara för säten och instrumentpanel. En rallyinspirerad vertikal handbroms förstärker också sportbilskänslan.
Framför föraren sitter två digitala skärmar på 10,1 och 10,25 tum som visar körinformation, navigation och multimedia. Gränssnittet är inspirerat av originalmodellerna Renault 5 Turbo och Turbo 2 men kombineras med moderna funktioner för en uppkopplad körupplevelse. Det är i övrigt samma OpenR Link-system med Google inbyggt som sitter i Renault 5 och Renault E-Tech.

Renault 5 Turbo 3E väger ungefär 1 450 kilo inklusive det 70 kWh stora batteriet. Sett till effekten ger det ett vikt-effektförhållande på 2,7 kg/hk vilket gör det jämförbart med klassiska superbilar.
Batteriet i bottenplattan ger bilen en exceptionellt låg tyngdpunkt. Alpine-ingenjörerna har finjustera fjädring och chassi för maximal smidighet, för att maximera prestandan och möjligheten till en spektakulär driftförmåga.
Renault 5 Turbo 3E kommer att tillverkas i 1980 numrerade exemplar som en hyllning till en hyllning till året då originalet Renault 5 Turbo lanserades. Den kommer erbjudas på flera marknader – och försäljningen börjar inom kort med leverans under 2027.
Kommentera