Regeringens utredning: Elbilar är enda långsiktiga lösningen

Regeringens nya klimatutredning pekar tydligt ut elektrifiering som den viktigaste vägen framåt för att Sverige ska kunna fasa ut fossila drivmedel. Samtidigt föreslås både höjd reduktionsplikt och högre skatt på bensin och diesel för att klara klimatmålen till 2030 och 2045.

Det framgår av den omfattande utredningen ”Vägen mot utfasning – Styrmedel för ett fossilfritt samhälle” som regeringen nu tagit emot. Rapporten är på över 700 sidor och konstaterar att Sverige inte ser ut att nå vare sig ESR-målet till 2030 eller klimatmålet till 2045 med dagens politik.

Gapet till ESR-åtagandet uppskattas till nära åtta miljoner ton koldioxidekvivalenter och enligt utredningen krävs därför ytterligare åtgärder. Samtidigt slår utredningen fast att elektrifiering är den mest kostnadseffektiva vägen framåt.

– Systemmodelleringar visar att det är mer samhällsekonomiskt effektivt att minska utsläppen med snabbare elektrifiering av vägtransporter och arbetsmaskiner än med en ökad inblandning av förnybara drivmedel, står det i utredningen.

Utredningens förslag

Utredningen föreslår bland annat att reduktionsplikten höjs successivt till 21 procent år 2028, 23 procent år 2029 och 25 procent år 2030. Dessutom vill man slå ihop kraven för bensin och diesel till ett gemensamt system.

Samtidigt föreslås flera styrmedel för att öka elektrifieringstakten. Bland annat vill utredningen:

  • höja skatten på bensin och diesel,
  • förlänga klimatpremien för tunga eldrivna lastbilar och arbetsmaskiner,
  • sänka energiskatten på el,
  • malusen för lätta fordon skärps och förlängs,
  • höja anslaget till elbilspremien,
  • och analysera återbetalning av elskatt för laddning av tunga lastbilar och bussar.

Utredningen konstaterar också att Sverige redan ligger långt framme inom elektrifiering jämfört med många andra EU-länder och att elbilar blir ett allt mer rationellt val ekonomiskt. Samtidigt varnar man för att en för långsam elektrifiering riskerar att leda till betydligt dyrare åtgärder längre fram.

En annan del av förslaget handlar om acceptans. Utredningen pekar på att högre drivmedelspriser kan bli känsliga för hushåll och företag, särskilt på landsbygden. Därför föreslås också bred kompensation genom bland annat lägre skatt på el och fortsatta stöd till elektrifiering.

Vikarierande klimat- och miljöminister Johan Britz beskriver elektrifieringen som avgörande för Sveriges fortsatta klimatarbete.

– Utredningen bekräftar regeringens bild om att Sverige ligger före i elektrifieringen och att det är den enda långsiktiga lösningen för klimatet. Sverige ska fortsätta vara ett globalt föredöme genom elektrifiering, innovation och fossilfri energi, säger Johan Britz.

Utredningens förslag kommer nu att analyseras vidare inom Regeringskansliet innan regeringen tar ställning till vilka delar som kan bli aktuella framöver.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är skaparen bakom Allt om Elbil. Har följt utvecklingen av elbilar sedan 2016. Kör självklart också elbil och betraktar sig som en elbilsinfluencer. Mer information och kontakt.