Recharge pilottestar kortbetalning på snabbladdare

Foto: Farol Emobility

Recharge vill göra det enklare att snabbladda elbilen. Därför startar laddningsoperatören nu flera pilottester med fysiska kortterminaler vid utvalda laddstationer.

– Alla är vana vid att betala med kort i andra sammanhang, så vi hoppas att detta kan bidra till att göra det enklare att ladda elbilen, berättar Stian Mathisen, näringspolitisk ansvarig på Recharge.

För ett par veckor sedan öppnade en första pilotanläggning med en fysisk kortterminal vid McDonalds Hälla i Västerås. Här betalar kunden direkt i en betalkiosk som servar alla laddarna på platsen. 

Betalkiosken i Västerås. Foto: Farol Emobility

I piloten utvärderar Recharge flera olika typer av kortterminaler. Nästa steg är därför ett andra pilottest som snart startar vid McDonalds i Ljungby. Här kommer Recharge istället att montera fysiska kortterminaler direkt på varje enskild laddare.

En tredje variant kommer också utvärderas vid McDonalds i Karlstad. Den anläggningen kommer att öppna upp senare i år.

Piloten i Västerås är fortfarande i ett tidigt skede, och Recharge vill ännu inte dra några slutsatser kring hur möjligheten att betala med kort har påverkat kundernas val.

Tydlig prisinformation

Vid betalning med kort är det extra viktigt med tydlig information om vad det kostar att ladda. När en kund laddar med hjälp av en app exponeras denna för de aktuella priserna i direkt anslutning till laddningen. Något man inte får när man betalar med kort eller laddbricka. Idag hänvisar Recharge till sin hemsida för de aktuella priserna, men man tittar också på andra lösningar:

– All prisinformation finns på vår hemsida, och adressen syns tydligt på våra laddstationer. Vi ser även på möjligheter att visa priserna på digitala skärmar vid laddstationerna, säger Stian Mathisen. 

Även om många anser att det skulle bli enklare att betala med kort på fysiska betalterminaler så ser Recharge också vissa baksidor. Stian Mathisen lyfter fram kostnaden som den största nackdelen med att montera kortbetalningsterminaler.

– Om vi ska använda våra begränsade resurser på att eftermontera kortbetalningsterminaler på alla laddstationer, så kommer utbyggnaden av nya laddstationer möjligen gå trögare, förklarar Stian Mathisen. 

Att betala med kort kan också påverka kunden på andra sätt. När laddningen startar reserverar Recharge ett belopp på 400 kronor på kundens konto. Reservationen släpps direkt när laddningen avslutas, men det kan dröja ett par dagar innan banken släpper tillbaka pengarna till kunden. Något som tillfälligt påverkar kundens likviditet.

Ingen egen app

Recharge tillhandahåller vad man kallar ”ett öppet nätverk utan egen app”. Istället har man öppnat upp för andra aktörers appar och laddkort. Detta är en del av Recharges strategi för att göra det lättare att ladda.

Hos Recharge är det möjligt att använda en app eller laddbricka från Fortum Charge & Drive, Elton, Northe, Easypark, Plugsurfing, Enel, Hyundai, Audi, BMW, Mini, Volkswagen eller Mercedes.

Utöver att ladda med en app eller laddbricka erbjuder också Recharge betalning med kort genom en virtuell kortläsare. Kunden scannar en QR-koden på stationen som öppnar en webbsida där det sedan är möjligt att mata in sina kortuppgifter, ungefär på samma sätt som när man betalar på nätet.

Recharge satsar stort på utbyggnaden av nya snabba laddare över hela landet. Just nu har Recharge ett pågående projekt där man ska bygga 1000 supersnabbladdare i Sverige. Stian Mathisen säger dock att utbyggnaden går långsammare än Recharge önskar, det på grund av långa ledtider hos nätbolagen.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.