En rad aktivistgrupper har lanserat en omfattande reklamkampanj mot bilar med förbränningsmotorer i Europa. På fler än 400 billboards och reklamskyltar syns ett slagkraftigt budskap mot förbränningsmotorn. Speciellt riktar grupperna kritik till Toyota och BMW.
Bakom kampanjerna står Subvertisers’ International, Brandalism och Extinction Rebellion. Gruppernas mål är att förbjuda reklam för bilar med förbränningsmotorer. Dessutom riktar man skarp kritik mot den ”överdimensionerande suvtrenden”.
– Toyota och BMW använder smarta marknadsföringskampanjer för att marknadsföra överdimensionerade SUV-modeller som täpper till stadsområden, säger Brandalisms talesperson Tona Merriman till Brussels Times. Dessutom utsätter de fotgängare för onödiga risker, tillägger Tona.

Aktivisterna är kritiska till BMW och Toyota som de menar ”lägger fokus på sina elbilar” genom annonsering, men fortsätter ”investera tungt i fordon med förbränningsmotorer och höga utsläpp”. I sitt uttalande noterar Brandalism att endast 0,2 procent av Toyotas sålda bilar under 2021 var elbilar.

– Toyota har drivit sin ”Beyond Zero”-hållbarhetsreklam samtidigt som de lobbat regeringar runt om i världen till att sänka utsläppsmålen och hotat med rättsliga åtgärder för att skydda sina vinster framför ett beboeligt klimat. Deras annonsering är bedräglig, säger Tona Merriman.
Kampanjerna har det gemensamma budskapet ”Förbjud fossilannonsering”.
Kommentera