Det är rea på elbilar. Många biltillverkare riskerar miljardböter om de inte håller sig under koldioxidgränserna inom utsläppsmålen för 2020. Varje gram över gränsen kostar 95 euro multiplicerat med antalet sålda bilar för året.
För en del tillverkare med stora försäljningsvolymer kan bara ett par ynka gram över gränsvärdet innebära miljardböter. Då kan det vara mer lönsamt att slumpa ut elbilar och bilar med låga utsläpp.
De pressade priserna syns främst i privatleasingkampanjer. Här kan kunden spara flera tusenlappar om året med rätt kampanj. I många fall är de eldrivna modellerna lägre prissatta än sina fossila motsvarigheter.
Ett sådant exempel är elbilen Hyundai Ioniq som också finns med bensindrift. Den eldrivna versionen är omkring 400 kronor billigare i månaden att privatleasa än bensinmodellen, skriver DN som grävt bland kampanjerbjudanden. Dessutom är både fordonsskatten och driftkostnaderna lägre för elbilen.
I artikeln hyllar DN småelbilarna Volkswagen ID.3, Renault Zoe, Skoda Citigoe iV, Nissan Leaf och Honda e som några av de elbilar som går att fynda genom privatleasing just nu.

I oktober publicerade EU-organisationen Transport & Environment en sammanfattning över de största biltillverkarnas status i utsläppsloppet. Resultatet var brett. En del tillverkare hade redan uppnått målen under årets första halvår, medan andra hade en bit kvar.
Kommentera