En av de bästa förutsättningarna för att köra elbil är att ha tillgång till billig laddning hemma. Det är något som villaägare och boende med tillgång till egen parkeringsplats ofta kan ta för givet. Svårare är det för boende i städer som inte har tillgång till en egen parkering.
Idag publicerade Power Circle en rapport om laddning i städerna, och förutsättningarna för att alla ska ha tillgång till egen elbilsladdning oavsett boendeform. Rapporten kartlägger ansvar och roller, olika typfall och kostnader för publik laddning i stadsmiljö, samt visar på goda exempel och innovativa lösningar som kan förenkla och tillgängliggöra laddning på ett mer effektivt sätt.
– Att lösa hur den stora mängd hushåll som inte har rådighet över sin egen parkering ska få tillgång till någon typ av hemmaladdning kommer bli avgörande för att elektrifiering ska kunna gå i den takt som vi vill och som är nödvändig, säger David Mowitz, expert inom E-mobility på Power Circle.
Flera faktorer påverkar möjligheterna att installera en laddpunkt och det inkluderar allt från placering, tillgänglighet och kostnader, där kommuner, elnätsbolag och laddoperatörer spelar avgörande roller. Kostnaderna för laddstationer kan variera stort beroende på installationsmiljö, exempelvis är gatuladdning ofta dyrast på grund av omfattande markarbeten medan laddning i parkeringsgarage är mer kostnadseffektiv då mindre anpassningar krävs.
I rapporten slår man fast att en laddstation i det publika måste var lönsam och då krävs en hög nyttjandegrad. Enligt data från Stockholm används gatuladdning i snitt endast 19 procent av den tiden som krävs för en återbetalningstid på fem år vid ett lågt prispåslag. Större installationer kan minska kostnader per laddpunkt genom skalfördelar, men ökar behovet av ett förstärkt elnät vilket kan höja kostnaderna.
Lösningen ser man i smarta och innovativa lösningar som kan sänka investeringskostnaderna och öka nyttjandegraden. Med bättre strategisk planering, ökad samverkan och kostnadseffektiva affärsmodeller kan publik hemmaladdning bli mer tillgänglig och främja elektrifieringen av transportsektorn i hela landet.
– Det finns många exempel på hur vi kan arbeta smartare för att få publik laddning på plats. För att dessa lösningar ska kunna bidra är det dock viktigt att de får utrymme att testas, vilket innebär att ett öppet och teknikneutralt förhållningssätt i exempelvis upphandlingar, gestaltningskrav och investeringsstöd krävs, säger Isak Vencu Öhrlund, samhällspolitisk expert på Power Circle.
En kort version av rapporten finns att läsa här. En längre och mer detaljerad version finns att läsa här.
Kommentera