Rapport: Elbilar fungerar i verkligheten, men myter och okunskap sprids ändå

Saab-ägare som drömmer om att köra elbil.

Ziklo Bank har släppt Mobilitetsrapport 2025 som visar att omställningen till elbilar fortsätter i rätt riktning i Sverige men att framgången avgörs av hur brett elektrifieringen når. Tekniken är mogen och infrastrukturen byggs ut, men hinder kvarstår i form av beteenden, kunskapsluckor och ojämna förutsättningar.

– Sverige har tekniken, infrastrukturen och erfarenheten för att lyckas. Men för att elektrifieringen ska bli bredare, snabbare och mer tillgänglig måste vi skapa tydliga spelregler som gör det enklare för fler att välja elbil, säger Joel Graffman, vd på Ziklo Bank

Företagen spelar en nyckelroll i omställningen. Två tredjedelar av alla nya bilar köps av företag och deras bilpolicys styr vilka modeller som når begagnatmarknaden. Ändå saknar nästan hälften av företagen en tydlig elektrifieringspolicy. För att sprida omställningen krävs fler aktiva beslut i näringslivet och stabila spelregler som ger långsiktighet.

Myter lurar privatpersoner

För privatpersoner är myter kring elbilar fortfarande ett hinder. Många tror att elbilar fortfarande är dyrare, att batterier snabbt blir sämre och att det är svårt att ladda. I verkligheten visar mätningar att moderna batterier behåller 85 till 90 procent av sin kapacitet efter 20 000 körda mil och att laddinfrastrukturen nu är väl utbyggd.

– Ekonomin runt elbilen är i flera avseenden ny och ibland mer komplex än för fossilbilen vilket skapar en klyfta mellan upplevda och faktiska kostnader. Privatpersoner fokuserar ofta på inköpspris och är ovana vid att räkna på helheten, vilket gör att elbilen upplevs som dyrare än vad den i praktiken är. Företag har bättre förutsättningar att se totalekonomin eftersom de hanterar fler fordon och kan följa kostnader över tid, står det att läsa i rapporten.

Genom att räkna på den totala ägandekostnaden (TCO) får man en tydligare bild över vad en ny bil också kostar över tid. Där menar Ziklo att elbilen vinner oftare, även för privatpersoner.

Ziklos TCO-kalkyl vid billån.

Boendeformen påverkar också möjligheterna till att skaffa elbilar. Enklast är det för villaägare som har lätt att installera hemmaladdning medan många i flerbostadshus saknar tillgång till laddplats. Samtidigt visar rapporten att glesbygden ofta har bättre förutsättningar än sitt rykte, med gott om småhus och möjlighet till hemmaladdning.

Genom ny lagstiftning blir det svårare för hyresvärdar och fastighetsägare att neka rätten till elbilsladdning. Det finns idag krav på ett minsta antal laddplatser på parkeringsytor vid företag och butiker och från 2027 börjar det också omfatta bostadshus.

Från sommaren 2026 blir det dessutom ännu svårare för exempelvis en hyresvärd eller bostadsrättsförening att neka laddning till följd av nya EU-direktiv som ger en ökad rätt till laddning.

Tjänste- och förmånsbilar fortsätter att driva utvecklingen. När fler får prova elbil i tjänsten sprids erfarenheten vidare och nästan ingen som bytt till elbil går tillbaka till fossilbil. Företag ser dessutom elbilen som ett sätt att stärka både ekonomi och varumärke.

Privatpersoner köper oftast begagnat

Antalet bilar per årsmodell, och drivlina på begagnatmarknaden.

Att nybilsförsäljningen och höga elbilsandelar i svenska företag hålls igång beskrivs som avgörande. Det eftersom sju av tio svenska hushåll köper sin bil begagnad. Statistiskt har den bilen oftast rullat som någon typ av företagsbil.

När nybilsförsäljningen bromsar in påverkar det hela kedjan. Färre nya elbilar innebär färre begagnade elbilar några år senare. Dessutom exporteras en betydande andel bilar innan de når svenska andrahandsköpare.

Norge som förebild

Rapporten lyfter Norge som förebild. Där har långsiktiga spelregler och stabila incitament skapat förtroende vilket lett till att elbilar nu står för över 90 procent av nybilsförsäljningen. Sverige ligger efter men riktningen är densamma.

Även inom tung trafik sker framsteg. Stora åkerier visar vägen och ser lägre driftkostnader, bättre arbetsmiljö och nöjdare förare som stora fördelar som de eldrivna transporterna erbjuder.

För mindre aktörer behövs dock stöd och tydligare krav i upphandlingar för att våga ta steget.

Ziklo Bank konstaterar att den tekniska mognaden inte längre är problemet. Utmaningen handlar nu om att bredda omställningen, genom stabil politik, kunskap, tillgång till laddning och fler begagnade elbilar. Ofta sprids felaktiga bilder av elbilar i medier, eftersom problem tenderar att skapa störst rubriker.

– Det finns ett glapp mellan upplevd och faktisk verklighet. Tekniken fungerar men bilden i medier och bland allmänheten har inte hunnit ikapp, förklarar Joel Graffman.

Först då kan Sverige nå sina klimatmål och göra elektrifieringen både snabb och rättvis.

Rapporten finns att läsa i sin helhet här.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Har följt utvecklingen av elbilar sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.