Batterierna till elbilar blir allt billigare, vilket i sin tur kan ge elbilar med lägre pris och längre räckvidd. Ett långsiktigt gemensamt mål för branschen har varit att få ner kostnaderna till under $100 per kWh. Dit nådde branschledande batteritillverkare som Panasonic och CATL förra året.
Nu finns det en ny tyst överenskommelse i branschen om nästa målsättning. Det skriver techbloggen The Mobilist. Tesla gick i höstas ut med målet att sänka sina kostnader med omkring 40%, vilket skulle ge ett batteri som kostar $56 per kWh.
Tidigare i år arrangerade Volkswagen batterievenemanget Power Day där man gick ut med målet att sänka batterikostnaden i instegssegmentet med 60 procent. Målet är en batterikostnad omkring $60 per kWh.
I dagarna har också amerikanska Energidepartementet DOE ställt sig bakom branschen målsättning. DOE:s nya målsättning för branschen är en kostnad på $60 per kWh. För att nå tid plöjer man ner tio miljontals dollar i batteri- och fordonsutveckling, skriver The Mobilist.
Nästa mål gör elbilen billigare än fossilbilen
Först då kan tillverkningskostnaden för elbilen bli billigare än den med förbränningsmotor. Dave Howell som är ansvarig för fordonsavdelningen på DOE kommenterar det hela:
– Genom att nå $60/kWh minskar vi kostnaden för en elbil till 42 cent per kilometer, vilket kan jämföras med en kostnad på 44 cent för en bil med förbränningsmotor.
Målet är troligen runt två eller tre år bort i tiden. Utvecklingen till dagens nivåer har gått otroligt snabbt. När Tesla Roadster lanserades 2009 låg batterikostnaden i branschen på hissnande $1200 per kWh. Omkring 2014-2015 nådde kostnaden för första gången under $500/kWh och 2015-2016 gick branschsnittet ner till omkring $300 km/kWh.
Kommentera