Råd & Rön sätter Tesla på Svarta listan – distansavtalslagen ställde till det

Provbyggd Model Y inspekteras vid Tesla fabrik i Berlin

Två gånger per år uppdaterar Råd och Rön sin ökända Svarta lista. Här delar tidningen med sig av företag som inte följer rekommendationerna från Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Oftast är det bilhandlare och tvister kring försäljningen av begagnade bilar som toppar listan. Totalt handlar det om tvister till ett värde av 3,3 miljoner kronor som denna gången tillskrivs bilbranschen.

Ett företag sticker ut i listan, med den enskilt största summan. Det är Tesla med beloppet 710 780 kronor. ARN ansåg nämligen att en kund borde fått lämna tillbaka sin bil och få hela kostnaden tillbaka. En rekommendation som Tesla inte valt att följa.

Anledningen till att kunden från första början vände sig till ARN var att han ansåg att lyftpunkterna, där bilen ska lyftas vid till exempel däckbyte var ”avskavda och trasiga”. Tesla svarade med att det inte rörde sig om något konstruktionsfel. Istället sa man att det var ”en kosmetisk defekt som inte påverkar funktionen eller säkerheten”.

Tesla fick rätt hos ARN. Nämnden ansåg inte att kunden bevisat att lyftpunkterna var felaktiga. Tesla föll på något helt annat. ARN ansåg att Tesla brutit mot distansavtalslagen som gäller vid Internetköp.

Vid återköp tar Tesla ut en returkostnad och gör ett värdeminskningsavdrag. Tesla har inte bevisat att man informerat om detta tillräckligt, enligt nämnden. Varpå nämnden då menar att Tesla varken har rätt att ta ut en returkostnad eller göra ett värdeminskningsavdrag för kunden.

ARN-beslut är inget krav

ARN:s beslut är på inget vis tvingande, utan just bara rekommendationer. Nämnden själva skriver däremot att ”det anses vara god affärssed att följa råden”.

Efter att konsumenten får ett positivt utslag, utan att företaget agerar kan konsumenten sedan ta vidare tvisten till tingsrätten.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.