De första leveranserna av Volkswagen ID. Buzz närmar sig. Jag hade möjlighet att provköra den tidigare i höst och mina spontana intryck är att det är en riktigt trevlig och skön elbil att köra.
En av punkterna jag däremot inte kunde uttala mig om var hur väl den presterar under längre körningar och i högre hastigheter. Nu har dock Björn Nyland kommit till räddningen då han haft möjlighet att testa hur långt ID. Buzz kommer på en laddning.
Det intressanta är delvis att se hur den står sig mot Volkswagen ID.4 som bygger på exakt samma drivlina för att få en uppfattning om hur det boxiga formatet påverkar förbrukningen. Men det är också intressant att se hur den står sig mot andra el-skåpbilar och större elbilar.
Björns inslag kan du se nedan. Han delar också med sig av lite reflektioner kring ID. Buzz och i slutet av klippet pratar han om resultatet.
Så står sig ID. Buzz
När Björn testar räckvidden gör han det i två hastigheter, 90 respektive 120 km/h. I testet klarade ID. Buzz att köra 247 kilometer på en laddning vid 120 km/h med en förbrukning på 30,2 kWh/100 km. När Björn sänkte hastigheten till 90 km/h sjönk förbrukningen rejält.
Elbil | Underlag | Temp | Hastighet | kWh/100km | km |
VW ID4 1st 82 kWh | Torrt | 15 | 90 | 16,7 | 449 |
VW ID4 1st 82 kWh | Torrt | 9 | 120 | 25,1 | 297 |
VW ID Buzz 82 kWh | Torrt | 10 | 90 | 20,6 | 362 |
VW ID Buzz 82 kWh | Torrt/blött | 7 | 120 | 30,2 | 247 |
Björn har bland annat testat två andra minibussar. Under relativt snarlika förhållanden (7 grader) klarade Maxus Euniq 5 med ett batteri på 52,5 kWh att köra 185 km vid 120 km/h på en laddning. Det med en förbrukning på 28,1 kWh/100 km.
I ett annat test, under betydligt kallare temperaturer (-12°C), körde Björn en Mercedes EQV 100 kWh som klarade 186 km på en laddning vid 120 km/h. Förbrukningen slutade då på 45,9 kWh/100 km. Den låga temperaturen gör dock att det blir en orättvis jämförelse.
Kommentera