Provkört: Xpeng G9 har plats för hela familjen och extra allt

Kinesiska Xpeng kliver in på den svenska marknaden och med sig har man den stora suven Xpeng G9. Jag blev inbjuden till att provköra en förserieproducerad Xpeng G9 AWD Performance, och den har en hel del som imponerar.

I sitt Performance-utförande är så klart G9 enormt kraftfull. Den är fyrhjulsdriven och har två motorer som tillsammans ger 405 kW (543 hk) och tar bilen från 0 till 100 km/h på 3,9 sekunder med en toppfart på 200 km/h.

Men Xpeng G9 är så mycket mer än bara mängder med hästkrafter.

En riktig långfärdsbil

I Xpeng G9 sitter ett batteri på 98 kWh. Det ger en räckvidd på upp till 520 kilometer (WLTP) vilket gör att man kan ta sig långt på en laddning. När det väl är dags att ladda så kommer G9 imponera.

Xpeng G9 bygger på en 800-voltsarkitektur och har stöd för snabbladdning med effekter på upp till 300 kW. Vid laddning på en 800-voltsnabbladdare ska det vara möjligt att ladda upp batteriet från 10 till 80 procent på 20 minuter.

Det betyder långresor med otroligt korta laddstopp – och det är en perfekt ekvation för den som vill resa långt, riktigt snabbt.

Xpeng G9 håller en genomgående hög standard, är rolig att köra trots sitt stora format. Den upplevs på inget vis för stor eller svårkörd. Det är enkelt att hålla uppsikt runt bilen med god sikt i alla riktningar.

Dessutom är komforten riktigt hög, med bekväma stolar, och en låg bullernivå. Justerbara luftdämpare säkerställer en bekväm åktur, oavsett om man slingrar sig fram på småvägar eller motorväg.

En riktigt rymlig interiör

Xpeng G9 är också otroligt rymlig. Det är en stor bil som mäter in på 4891 mm i längd, 1937 mm i bredd och 1670 mm i längd. De interiöra utrymmena är mycket väl tilltagna, med gott om plats på alla sittplatserna.

Inte minst imponerar takhöjden, där jag med mina 191 centimeter fortfarande har 15 centimeter kvar till taket, på alla sittplatserna. Men även benutrymmet är riktigt bra både bak och fram.

Materialen håller en genomgående hög kvalité och premiumkänsla i hela bilen. Det märks att Xpeng siktar högt. Komfortfunktioner som ventilerade säten, värme och massagestolar finns så klart.

Bagaget lastar upp till 660 liter och 1567 liter vid fällda säten. Baksätet fälls enligt 60/40-fördelning. G9 får också dragkrok med an kapacitet på 1500 kilo och klarar taklast på 75 kilo. Framtill hittar vi också en frunk på 79 liter.

Lite jobb kvar till lansering

Bilen jag hade möjlighet att åka i var en förseriebil och det innebär att allt inte var klart. Både infotainmentsystemet och förassistanssystemet Xpilot har en del arbete som återstår. Så dessa gick inte att testa fullt ut. Men just sådan teknik är ett centralt fokus för Xpeng.

Själva kärnan är Xpengs egenutvecklade operativsystem Xmart OS som också inkluderar röststyrning (som för stunden inte heller kan svenska).

Förarassistanssystemet Xpilot kommer erbjuda adaptiv farthållare, filhållning och automatiskt filbyten. Det erbjuder också stöd för självparkering och en 360-graderskamera samt kollisionsvarnare, skyltavläsning och förarövervakning. Dessa hade jag möjlighet att testa på sportsedanen Xpeng P7 och de fungerade bra.

Xpeng kommer kommunicera mer kring just mjukvaran, Xpilot och infotainmentsystemet under våren.

Summerat

De svenska leveranserna av Xpeng G9 AWD Performance startar under kvartal fyra i år. Om Xpeng får klart de sista mjukvarubitarna så att de är anpassade för Sverige och Europa kommer G9 vara en riktigt bra bil och utmanare till många andra etablerade premiummärken på marknaden. Paketeringen innebär helt enkelt en riktigt bra familjesuv.

Priserna för Xpeng G9 Performance startar på 829 900 kronor. Dessutom finns det en bakhjulsdriven Standard Range-version som startar på 699 900 kronor och en Long Range-version som startar på 749 900 kronor.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.