Jag åkte till Frankrike för att provköra Renault 5. En upplevelse som innebar att bli jagad av en minibuss och stoppad av trafikpoliser. Där och då blev det uppenbart hur många som har ett starkt känslomässigt band till Renault 5. Många ville stoppa oss för att titta på den nya bilen.
Renault 5 lanserades för första gången 1972 som ett svar på dåtidens oljekris. Den var svaret på höga bensinpriser och marknaden krävde små, effektivare och billigare bilar. Nu är vi där igen, men marknaden skriker denna gången efter små billigare elbilar. Precis som förra gången kommer Renault 5 till räddningen.
Renault 5 är något helt unikt mot allt som finns på marknaden idag. I färgerna popgult och popgrönt sticker dessutom de pressbilar vi hade tillgång till ut extra mycket i storstadstrafiken i Nice.

Renault 5 ska kosta från 25 000 euro. Detta är Renaults elbil för massorna. Men från start får vi nöja oss med ett par varianter som kommer vara snäppet dyrare med större batteri och en högre utrustningsnivå. Den där lägsta basmodellen kommer först nästa sommar.
Jag rattade Renault 5 med ett batteri på 52 kWh och en räckvidd på upp till 410 kilometer. Den drivs framåt av en motor på framaxeln med en effekt på 110 kW (150 hk) och klarar 0 till 100 km/h på lugna 8 sekunder.

Med en längd på 3,9 meter så är bilen verkligen kompakt. Höjden är 1,50 meter och bredden 1,77 meter. Renault har introducerat en tydlig retrodesign som för en gång skull inte känns för krystad. Lyktorna bak och fram för tankarna till originalet från 1970-talet. Och på huven sitter en panel som visar laddningsstatusen. Här satt tidigare luftintaget till motorn på de äldre R5.

På tal om laddningsstatus så är snabbladdningseffekten 110 kW och att ladda från 15 till 80 procent ska vara möjligt på 30 minuter. AC-laddning på 11 KW är standard. Renault 5 kommer också ha stöd för V2L vilket gör det möjligt att mata ström ur bilen för att driva elektriska apparater. Det görs med en adapter som sätts i laddporten.
Bilen har också stöd för V2G så att den kan vara en del av framtidens energilösningar i elnätet och samtidigt subventionera ägarens elfaktura. Renault kommer inte ha några begränsningar i hur mycket ström som kan matas ur batteriet till skillnad från en del andra tillverkare. V2G sker via AC och man menar att det är skonsamt för batteriet.
Trivsam interiör

Trots att bilen är kompakt så finns det gott om plats på bilens främre sittplatser. Jag är 1,92 cm lång och sitter bra både framför ratten och i passagerarsätet fram. Sikten är bra, ratten och pedalerna går att få på lagom avstånd och takhöjden är tillräcklig. Här finns mugghållare, förvaring om totalt 19 liter och en mobil laddplats. Det vackra mönstret på innertaket är också en blinkning mot ursprungliga rutmönstret på originalet.

Interiören är ombonad och fin och håller en betydande hög nivå. Instrumenteringen känns välbalanserad med en lagom kombination skärmar och fysiska reglage. För det mesta känns bilen lätt att använda och tröskeln till att lära sig instrumenteringen är låg.
Bilens centrala pekskärm på 11 tum har Android Automotive OS och erbjuder ett snabbt och smidigt system med en av marknadens bättre navigeringssystem. Menystrukturen är logisk och röststyrningen välfungerande. Utöver basfunktionaliteten finns en app-butik med de vanligaste apparna som vi kan tänkas vilja använda.

Knapparna på ratten och övriga instrumenteringen gav på det stora hela en fin feedback vid användandet. En udda fågeln är däremot rattens fjärde spak (jo, det finns så många spakar) som används till att välja färdriktning. Den ger inte alls samma fina respons som de andra reglagen vilket gjorde det svårt att växla körläge. Den saknar dessutom ett P-läge vilket känns ovant om du sitter kvar i bilen. Annars är det bara att kliva ur bilen och gå iväg.

Om framsätet var rymligt, så var baksätet något helt annat. Det är helt uteslutet för mig, till och med när stolen framför skjuts fram. Jag fick inte in bena ”bakom mig själv” och dessutom slår jag huvudet i taket. Inte en kompromiss man vill göra.

Bagaget är å andra sidan förvånansvärt rymligt. Eftersom att Renault 5 är framhjulsdriven så sitter det ingen motor där bak som tar plats, det ger plats till ett större bagage. Det rymmer 326 liter. Man nyttjar till och med utrymmen i den bakre stötfångaren till ett extra fack i bagaget. Sätena kan fällas enligt 60:40 och med fällda säten lastar bilen 1106 liter.

Materialen interiört känns klockrena. Under provkörningen fanns det möjligt att köra de två högsta utrustningsnivåerna Iconic och Techno. Den ena hade en interiör i blått jeanstyg och den andra en lite mer påkostad beklädnad i veganläder som kombinerades med gula kontrastdetaljer som matchade exteriören. Båda varianterna kändes oerhört välkomponerade.
Ett lyckopiller att köra

Renault 5 är kul att köra och känns välbalanserad att ratta runt. Ett batteripaket på 300 kg i bottenplatten bidrar så klart till att hålla nere tyngdpunkten vilket ger bilen en tydlig stabilitet. Den känns väldigt trygg, inte minst på motorvägen i hög fart där småbilar annars kan kännas alldeles för ostadiga.
Det lilla formatet gör också bilen smidig att köra genom de mest trånga passagerna i stadstrafiken. Ratten är oproportionerligt stor för den lilla bilen men på något vis fungerar det bra. Den är lätt att greppa och bidrar glädjande nog till en bättre körställning än vad många andra småbilar gör.

Det var kanske de franska välpreparerade vägarna men jag slogs också av hur tyst det var i kupén. Både på de mindre vägarna men också på motorvägen i högre hastigheter. Även i hastigheter uppåt 110 km/h bjöd Renault 5 på en god komfort.
Det var kul att pressa Renault 5 genom kurvorna och utmana både bilen och mig själv. Genom olika körlägen är det möjligt att förändra förarupplevelsen och anpassa den för lugnare eller kanske mer aktiv körning. Det finns en tydlig gocart-känsla i bilen och den är oerhört rolig att plocka fram.
Summering

Renault har inte kommunicerat de svenska priserna men de första bilarna kommer till Sverige i början av nästa år. Riktpriset på 25 000 euro kommer gälla den lägst utrustade modellen med ett mindre batteri på 40 kWh (300 km räckvidd) som kommer i mitten på nästa år. Det blir därför svårt att säga något om värdet i förhållande till priset i dagsläget.
Renault 5 är däremot ett litet lyckopiller och kommer definitivt att ha en betydande roll i segmentet ”billigare elbilar”. Samtidigt går det inte att undgå att bilen inte är barskrapad på kostnadsdrivande tillägg och detaljer. Material- och kvalitetskänslan är mycket hög, och bilen har mycket extra som kostar pengar.
På frågan om just det försvarar Renault den höga kvalitetsnivån och alla extrafunktioner med att det är detaljer som skapar ett mervärde, och det bidrar även till att höja även bilens andrahandsvärde och på så vis har de ”ingen fördyrande effekt” på själva ägandekostnaden.
Renault var tidigt ute med den lilla elbilen Zoe som dessutom under lång tid var bland de bäst säljande elbilarna i Sverige. Idag ser marknaden helt annorlunda ut med ett större utbud på elbilar och en svagare ekonomi… Renault 5 är kanske ändå det vi behöver så låt oss hoppas att priset blir rätt. De presenteras snart.
Kommentera